Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

785
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

765
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی درمانی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف بسیاری از روان شناسان و متخصصان سلامت در زمینه کاهش آثار روان شناختی در دانش آموزان با اختلال خاص یادگیری ازجمله ناگویی هیجانی و افزایش توانمندسازی اجتماعی آنان تلاش جدی دارند, بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص بود. روش بررسی پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری, تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم مبتلابه اختلال یادگیری خاص شهر بهارستان در سال تحصیلی 1397-1396 بودند که 30 نفر (15 نفر آزمایش, 15 نفر گواه) به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودتوانمندسازی اجتماعی پرندین (1385), پرسشنامه ناگویی خلقی بگبی و همکاران (1994) و ده جلسه 60 دقیقه ای آموزش گروهی بازی درمانی شناختی-رفتاری اسدی و اسدبیگی (1396) بود. جهت تحلیل داده ها, از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد که تفاوت معنا داری در میانگین نمرات خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی پیش آزمون و پس آزمون در افراد گروه آزمایش وجود دارد (0٫ 001>p), اما این تغییرات در گروه گواه معنا دار نبود. نتیجه گیری استفاده از آموزش گروهی بازی درمانی شناختی-رفتاری, به عنوان مداخله آموزشی اثربخش, خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص را ارتقا می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علیمرادی، مهناز، قربان شیرودی، شهره، خلعتبری، جواد، و رحمانی، محمدعلی. (1397). اثربخشی بازی درمانی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/517187/fa

    Vancouver: کپی

    علیمرادی مهناز، قربان شیرودی شهره، خلعتبری جواد، رحمانی محمدعلی. اثربخشی بازی درمانی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/517187/fa

    IEEE: کپی

    مهناز علیمرادی، شهره قربان شیرودی، جواد خلعتبری، و محمدعلی رحمانی، “اثربخشی بازی درمانی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/517187/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا