مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

772
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خودپنداره و ادراک خواندن دانش اموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 52

چکیده

 این مطالعه با هدف بررسی نقش نگرش به خواندن والدین در پیش بینی نگرش و خودپنداره مثبت دانش اموزان به خواندن و همچنین پیشرفت در ادراک خواندن دانش اموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی انجام گرفت. بدین منظور روش تحقیق همبستگی مورد استفاده قرار گرفت و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه خودپنداره دانش اموزان, نگرش خواندن دانش اموزان و نگرش خواندن والدین جمع اوری شد و نمره درک مطلب دانش اموزان (از متن ادبی سواد خواندن پرلز 2006) برای446 نفر از دانش اموزان پایه چهارم و پنجم شهرستان اراک, به روش نمونه گیری خوشه ای جمع اوری و با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل گردید. نتایج نشان داد که اثر مستقیم نگرش والدین به خواندن در پیشرفت خواندن و درک مطلب دانش اموزان و همچنین بر نگرش و خودپنداره دانش اموزان مثبت و معنادار است. اثر مستقیم نگرش خواندن دانش اموز در عملکردش در درک مطلب مثبت و معناداراست. اثر مستقیم خودپنداره دانش اموز با عملکرد او در درک مطلب مثبت و معنادار است. همچنین بررسی اثر غیر مستقیم نگرش والدین به خواندن با واسطه دو متغیر نگرش و خودپنداره دانش اموز به خواندن در عملکرد درک مطلب دانش اموز نیز مثبت و معنادار است. درمجموع نتایج مطالعه نشان داد نگرش مثبت والدین به خواندن و ارزش بالایی که به سواد خواندن و نوشتن می دهند, پایه و اساسی برای سواد خواندن اولیه فراهم کرده, و نقش مهمی در رشد نگرش مثبت کودکان, خودپنداره, و مهارتهای خواندن دارد,که به نوبه خود منجر به پیشرفت تحصیلی بالاتر می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چگینی، مریم، مقدم زاده، علی، و چگینی، نسرین. (1394). نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن, خودپنداره و ادراک خواندن دانش اموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. اندازه گیری تربیتی، 6(19)، 25-52. SID. https://sid.ir/paper/518539/fa

    Vancouver: کپی

    چگینی مریم، مقدم زاده علی، چگینی نسرین. نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن, خودپنداره و ادراک خواندن دانش اموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1394؛6(19):25-52. Available from: https://sid.ir/paper/518539/fa

    IEEE: کپی

    مریم چگینی، علی مقدم زاده، و نسرین چگینی، “نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن, خودپنداره و ادراک خواندن دانش اموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 19، pp. 25–52، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518539/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button