Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,114
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

986
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی خوانداری دوره ابتدایی بر اساس معیارهای تفکر فلسفی با تأکید بر نظریه لیپمن

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 107

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های فارسی خوانداری دوره ابتدایی (با تأکید بر داستان های آن) بر اساس مؤلفه های تفکر فلسفی در برنامه فلسفه برای کودکان بود. با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و بر اساس چک لیستی از معیارهای تفکر فلسفی, شامل سه مفهوم (استدلال, مفهوم سازی و قضاوت) و دوازده زیرمؤلفه, داده ها جمع آوری شد. جامعة آماری شامل کتاب های فارسی خوانداری پایه های اول تا ششم ابتدایی چاپ سال 1395 بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آزمون خی دو استفاده شد. در همة کتاب های مورد تحلیل, درمجموع 578 مؤلفه مربوط به مفاهیم تفکر فلسفی شناسایی شد. نتایج نشان دهندة آن بود که در کتب درسی مورد بررسی مقولة استدلال بیشترین میزان فراوانی ها را به خود اختصاص داد و کمترین توجه به مقولة قضاوت شده بود. همچنین در بین کتب درسی مورد بررسی, کتاب های فارسی خوانداری پایه های پنجم و ششم بیشتر از سایر کتب به مؤلفه های تفکر فلسفی توجه داشت و کمترین میزان توجه به این مؤلفه ها مربوط به کتاب فارسی خوانداری پایه اول ابتدایی بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معتمدی محمدآبادی، مرضیه، عظیمی، الهام، و نوروزی، رضاعلی. (1398). تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی خوانداری دوره ابتدایی بر اساس معیارهای تفکر فلسفی با تأکید بر نظریه لیپمن. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 16(36 (پیاپی 63) )، 93-107. SID. https://sid.ir/paper/518805/fa

    Vancouver: کپی

    معتمدی محمدآبادی مرضیه، عظیمی الهام، نوروزی رضاعلی. تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی خوانداری دوره ابتدایی بر اساس معیارهای تفکر فلسفی با تأکید بر نظریه لیپمن. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1398؛16(36 (پیاپی 63) ):93-107. Available from: https://sid.ir/paper/518805/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه معتمدی محمدآبادی، الهام عظیمی، و رضاعلی نوروزی، “تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی خوانداری دوره ابتدایی بر اساس معیارهای تفکر فلسفی با تأکید بر نظریه لیپمن،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 16، no. 36 (پیاپی 63) ، pp. 93–107، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518805/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا