مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

829
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی به روش پمفلت داروهای رایج در تغییر صحت نسخه نویسی کارورزان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 204 | صفحه پایان 210

چکیده

 مقدمه: خطاهای دارویی یکی از بیشترین موارد معمول خطاهای پزشکی به شمار می روند که بعضی از این خطاها به اشتباهاتی در مورد تجویز دوز, تعداد دفعات و مدت زمان مصرف دارو مربوط می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی مداخله ای تاثیر استفاده از پمفلتهای آموزشی داروهای رایج مصرفی در میزان صحت نسخه نویسی کارورزان است.روش کار: این مطالعه مورد شاهدی در بخش های جراحی عروق, اطفال, داخلی و زنان بیمارستان امام رضا (ع) که درآن 94 نفر از کارورزان سال آخر پزشکی درسال1387, در بخشهای اطفال, جراحی و داخلی وارد مطالعه شده و در نهایت به صورت تصادفی در دو گروه بدون پمفلت (گروه شاهد) و دارای پمفلت (گروه مورد) تقسیم شدند, انجام شد. قبل و بعد از مداخله آزمونی توسط پرسشنامه از تمامی شرکت کنندگان گرفته شد. صحت نسخه نویسی در آزمونهای قبل و بعد توسط آزمون آماری تی جفتی و در بین گروهها توسط آزمون تی مستقل انجام گرفت.نتایج: مداخله آموزشی به صورت پمفلت در تمامی بخشهای داخلی, جراحی و اطفال تاثیر مثبت داشته است که امتیاز نهایی کارورزان پس از مداخله با در نظر گرفتن میانگین دو گروه بدون پمفلت و دارای پمفلت, در بخش داخلی (37.64±15.21 در برابر 50.52±15.80, (p=0.018, در بخش اطفال (69.37±9.46 در برابر 85.00±8.66,(p<0.001 و در کارورزان بخش جراحی (34.61±12.15 در برابر 35.83±7.63,p=0.76 ( بوده است.نتیجه گیری: استفاده از پمفلتهای آموزشی داروهای رایج در آموزش پزشکی کارورزان نقشی موثر در تصحیح نسخه نویسی آنان دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظم زاده، غلامحسین، حامدی، عبدالکریم، و بانژادجنتی، فرناز. (1392). تاثیر مداخله آموزشی به روش پمفلت داروهای رایج در تغییر صحت نسخه نویسی کارورزان پزشکی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 56(4)، 204-210. SID. https://sid.ir/paper/52033/fa

    Vancouver: کپی

    کاظم زاده غلامحسین، حامدی عبدالکریم، بانژادجنتی فرناز. تاثیر مداخله آموزشی به روش پمفلت داروهای رایج در تغییر صحت نسخه نویسی کارورزان پزشکی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1392؛56(4):204-210. Available from: https://sid.ir/paper/52033/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسین کاظم زاده، عبدالکریم حامدی، و فرناز بانژادجنتی، “تاثیر مداخله آموزشی به روش پمفلت داروهای رایج در تغییر صحت نسخه نویسی کارورزان پزشکی،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 56، no. 4، pp. 204–210، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/52033/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا