Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

920
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

372
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل عاملی تاییدی مقیاس وسواس خواندن و نوشتن برای دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف اختلال وسواس خواندن و نوشتن نوعی وسواس عملی است که مشخصه عمده آن بازخوانی و بازنویسی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی (تحلیل عاملی تاییدی, روایی افتراقی, پایایی و تعیین نقطه برش) مقیاس وسواس خواندن و نوشتن در بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بابل انجام شد. روش بررسی پژوهش حاضر از نوع توصیفی و مطالعات روان سنجی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بابل در سال تحصیلی 97-1396 بوده, از این تعداد 410 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل ساختار عاملی مقیاس وسواس خواندن و نوشتن با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی, روایی افتراقی با استفاده از آزمون t مستقل, پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ و تعیین نقطه برش به وسیله منحنی راک انجام شد. نرم افزار Lisrel نسخه 8٫ 50 و نرم افزار MedCalc نسخه 18٫ 5 جهت تجزیه وتحلیل داده ها استفاده گردیدند. یافته ها نتایج حاکی از عدم برازش مطلوب مدل اصلی مقیاس وسواس خواندن و نوشتن (21 گویه ای) بود, اما بعد از حذف 3 گویه, مدل دوم با 18 گویه از شاخص های نیکویی برازش مطلوبی برخوردار شد. همچنین تفاوت معنادار بین نمره های دانش آموزان دچار اختلال وسواس خواندن و نوشتن و سالم نشان از روایی افتراقی مقیاس در سنجش وسواس خواندن و نوشتن داشت (0٫ 001=p). سطح زیر منحنی راک معادل 0٫ 80 بود, با استفاده از شاخص یودن, نقطه برش 82 به عنوان بهترین نقطه برش مقیاس در نظر گرفته شد, در این نقطه حساسیت و ویژگی مقیاس به ترتیب 66٫ 67 و 83٫ 33 بود. نتیجه گیری با درنظر گرفتن نتایج شاخص های روان سنجی مطلوب می توان از نسخه تعدیل شده مقیاس وسواس خواندن و نوشتن جهت غربالگری و سنجش وسواس خواندن و نوشتن دانش آموزان دبیرستانی استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امام قلی زاده بابلی، مجید، معنوی پور، داوود، و پیرخائفی، علیرضا. (1397). تحلیل عاملی تاییدی مقیاس وسواس خواندن و نوشتن برای دانش آموزان. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/521425/fa

    Vancouver: کپی

    امام قلی زاده بابلی مجید، معنوی پور داوود، پیرخائفی علیرضا. تحلیل عاملی تاییدی مقیاس وسواس خواندن و نوشتن برای دانش آموزان. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/521425/fa

    IEEE: کپی

    مجید امام قلی زاده بابلی، داوود معنوی پور، و علیرضا پیرخائفی، “تحلیل عاملی تاییدی مقیاس وسواس خواندن و نوشتن برای دانش آموزان،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521425/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا