مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

412
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

152
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: جستاری در تربیت دینی با تاکید بر روش الگویی در سیره رضوی (عنوان عربی: مقتطفات فی التربیة الدینیة بالترکیز علی المنهج النموذجی فی السیرة الرضویة)

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 162

کلیدواژه

الگوزدایی (کلیدواژه عربی: التربیة الدینیةQ2
إزالة انماذج)Q2

چکیده

 چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر, نشان دادن مولفه های روش الگویی و بررسی ویژگی ها و آفات این روش در سیره رضوی است. روش پژوهش, توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد استنباطی است. در سیره رضوی شاهد این شیوه از تربیت به اشکال مختلف هستیم, به این ترتیب زمانی امام رضا ع با ارائه الگو از خویش یا افرادی که در گذشته تحقق خارجی داشته و سنت و روش زندگی آن‏ها در جامعه از رونق و درخشش خاصی برخوردار بوده, سعی داشته رفتار و صفات مطلوب را به شکلی عملی به متربی معرفی کند. زمانی دیگر الگوهای مطلوبی را در نظر گرفته و با بیان خصوصیات, علامات و نشانه ‏ها و تصویرسازی, آن ها را که برای مخاطب قابل رویت نیست, عینیت بخشیده تا متربی به این مهم دست ‏یابند. همچنین زمانی در قالب بیان صفات, خصوصیات و نشانه ‏های الگوهای منفی, سعی در دور کردن جامعه از آن الگوها دارد. از این رو نوشتار حاضر پس از تقسیم مولفه ها به سه دسته «ارائه الگو», «پردازش الگو» و «الگو زدایی», شاخصه هایی چون بصیرت, امکان دستیابی به الگوهای دینی, ارائه الگو متناسب با مخاطب و به تبع آن آفاتی مانند الگوپذیری کورکورانه, اسوه پذیری از باطل, الگوگیری کامل از الگوهای ناقص و نبود تطابق بین گفتار و رفتار را تبیین می نماید. چکیده عربی:یهدف هذا البحث الی التعریف بمقومات المنهج النموذجی ودراسة میزاته و أضراره فی السیرة الرضویة.حیث تم الاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی - التحلیلی الاستنباطی. نلاحظ فی السیرةالرضویة تعدد الأشکال فی المنهج التربوی حیث عرّف الامام الرضا7 نفسه والآخرین السابقین من ذوی المنهج والسنة الرائجة والمشرقة فی المجتمع کنماذج مثالیة وکذلک یسعی بتعریف السلوکیات والصفات المنشودة بصورة عملیة للمتعلمین. وأحیانا یأخذ الإمام نماذج مثالیة بعین الاعتبار ویقوم بتبیین میزاتها وصفاتها ویتطرق الی تصویرها والتعریف بها و تجسیدها بحیث یمکّن المعنی فی ذهن المخاطبین. ومن الناحیة الأخری یحاول ابعاد المجتمع عن النماذج السلبیة وذلک عن طریق تبیین صفات و مساوئ وعلامات هذه الأنماط.وعلی هذا الأساس تقوم هذه الدراسة بتبیین مؤشرات البصیرة وإمکانیة الحصول علی الأنماط الدینیة والتعریف بالأنماط المناسبة للمخاطبین و تبیین الأضرار کالتقلید العشوائی والتأسی بالباطل وتقلید الأنماط الناقصةوعدم التطابق بین الأقوال والسلوک بعد تقسیمها الی ثلاث مجموعات عرض النماذج وانتاج النماذج وإزالة النماذج .

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زرسازان، عاطفه. (1396). عنوان فارسی: جستاری در تربیت دینی با تاکید بر روش الگویی در سیره رضوی (عنوان عربی: مقتطفات فی التربیة الدینیة بالترکیز علی المنهج النموذجی‌ فی السیرة الرضویة). علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 5(9 )، 143-162. SID. https://sid.ir/paper/521941/fa

    Vancouver: کپی

    زرسازان عاطفه. عنوان فارسی: جستاری در تربیت دینی با تاکید بر روش الگویی در سیره رضوی (عنوان عربی: مقتطفات فی التربیة الدینیة بالترکیز علی المنهج النموذجی‌ فی السیرة الرضویة). علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1396؛5(9 ):143-162. Available from: https://sid.ir/paper/521941/fa

    IEEE: کپی

    عاطفه زرسازان، “عنوان فارسی: جستاری در تربیت دینی با تاکید بر روش الگویی در سیره رضوی (عنوان عربی: مقتطفات فی التربیة الدینیة بالترکیز علی المنهج النموذجی‌ فی السیرة الرضویة)،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 5، no. 9 ، pp. 143–162، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521941/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button