مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

240
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی های زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی بر دایره ی واژگان کودکان

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 62

چکیده

 پژوهش حاضر, به منظور تعیین میزان تاثیر گذاری بازی های آموزشی مبتنی بر گفتمان کلاسی, بر دایره واژگان کودکان کلاس دوم ابتدایی انجام شد. نخست, مفهوم گفتمان کلاسی به درون داد ارائه شده و یا تنظیم شده به وسیله معلم و تعامل و پیوند میان دانش آموزان از طریق بازی محدود شد. سپس, 44 دانش آموز پایه دوم ابتدایی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به شیوه تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش گروه بندی شدند. طرح پیش آزمون-پس آزمون با بهره گیری از یک آزمون دایره واژگان محقق ساخته که دربرگیرنده 35 پرسش بود, به اجرا درآمد. در ابتدای فرایند پژوهش, پیش آزمون از هر دو گروه به اجرا در آمد تا از میزان یکپارچگی و سطح آگاهی آن ها درباره واژگان اطمینان به دست آید. سپس, گروه آزمایش طی 6 ماه به مدت 3 ساعت در هفته, با روش مبتنی بر بازی های زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی آموزش داده شدند. گروه کنترل نیز بدون تمرکز بر بازی های زبانی و در همان مدت با معلم و کتاب آموزشی, مورد آموزش سنتی یکسان قرار گرفتند. در پایان دوره آموزشی, پس آزمون پیشرفت زبانی از هر دو گروه به اجرا درآمد. یافته های تحلیل نمرات با بهره گیری از آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت معناداری در یافته های پس آزمون بین گروه آزمایش که تحت آموزش با بازی های زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی قرار گرفته بود و گروه کنترل که تحت آموزش سنتی بود, وجود داشت. به این معنا که گروه آزمایش پیشرفت چشمگیری در افزایش دایره واژگان از خود نشان داد. یافته ها می تواند راهگشای معلمان, برنامه ریزان و نگارندگان کتاب های درسی در نظام آموزش و پرورش کشور باشد تا با توجه به رویکردهای گفتمانی روزمره و گنجاندن مفاهیم مرتبط با بازی, علاقه و تمایل دانش آموزان برای یادگیری را افزایش دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقاگل زاده، فردوس، ملکی مقدم، اردشیر، و موذنی، فاطمه. (1398). تاثیر بازی های زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی بر دایره ی واژگان کودکان. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 11(33 )، 47-62. SID. https://sid.ir/paper/525311/fa

    Vancouver: کپی

    آقاگل زاده فردوس، ملکی مقدم اردشیر، موذنی فاطمه. تاثیر بازی های زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی بر دایره ی واژگان کودکان. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1398؛11(33 ):47-62. Available from: https://sid.ir/paper/525311/fa

    IEEE: کپی

    فردوس آقاگل زاده، اردشیر ملکی مقدم، و فاطمه موذنی، “تاثیر بازی های زبانی مبتنی بر گفتمان کلاسی بر دایره ی واژگان کودکان،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 11، no. 33 ، pp. 47–62، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525311/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button