Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,049
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

771
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر قصد باروری زنان تک فرزند: یک مطالعه کارآزمایی در عرصه

صفحات

 صفحه شروع 212 | صفحه پایان 227

چکیده

 اهداف باروری یکی از عناصر مهم رشد و تناسب جمعیت است. با توجه به روند کاهش میزان باروری کل در ایران و رسیدن آن به پایین تر از حد جایگزینی, مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تیوری رفتار برنامه ریزی شده بر قصد باروری زنان همسردار تک فرزند انجام شد. مواد و روش ها این مطالعه مداخله ای روی صد زن همسردار در سن باروری که تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهر گناباد بودند, انجام شد. آزمودنی ها از طریق نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه پنجاه نفر) تقسیم شدند. داده ها وارد نسخه 20 نرم افزار SPSS شدند, با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل, تی زوجی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها بین ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی ها در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین پیش از مداخله, تفاوت معنی داری بین میانگین نمره سازه های تیوری مذکور بین دو گروه مشاهده نشد. در حالی که پس از مداخله, میانگین نمره نگرش (0/014= P), کنترل رفتار درک شده (0/042= P) و قصد رفتاری (0/005= P) دو گروه با یکدیگر تفاوت معنی داری داشت. نتیجه گیری یافته های مطالعه نشان داد مداخله آموزشی بر مبنای تیوری رفتار برنامه ریزی شده می تواند بر قصد باروری زنان تک فرزند اثرگذار باشد. به کارگیری این مدل در برنامه های آموزشی مرتبط با سیاست رشد جمعیتی و طراحی مداخلاتی برای تشویق زوجین به فرزندآوری پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عالمی، علی، اسمعیل زاده، معصومه، اسماعیلی، رضا، مطلبی، محمد، اکرامی نوقابی، علی، و صابری، مریم. (1399). تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر قصد باروری زنان تک فرزند: یک مطالعه کارآزمایی در عرصه. افق دانش، 26(3 )، 212-227. SID. https://sid.ir/paper/525983/fa

    Vancouver: کپی

    عالمی علی، اسمعیل زاده معصومه، اسماعیلی رضا، مطلبی محمد، اکرامی نوقابی علی، صابری مریم. تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر قصد باروری زنان تک فرزند: یک مطالعه کارآزمایی در عرصه. افق دانش[Internet]. 1399؛26(3 ):212-227. Available from: https://sid.ir/paper/525983/fa

    IEEE: کپی

    علی عالمی، معصومه اسمعیل زاده، رضا اسماعیلی، محمد مطلبی، علی اکرامی نوقابی، و مریم صابری، “تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر قصد باروری زنان تک فرزند: یک مطالعه کارآزمایی در عرصه،” افق دانش، vol. 26، no. 3 ، pp. 212–227، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525983/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا