مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی

صفحات

 صفحه شروع 158 | صفحه پایان 172

چکیده

 تحقیق حاضر به بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی.می پردازد. در این بررسی 245 آزمودنی پسر و 255 آزمودنی دختر پس از تعیین میزان بهره هوشی به وسیله آزمون "و- ام- ت- ای" (اژه ای, 1980) به پرسشنامه کیفیت دلبستگی (گرین برگ, 1995) و سیاهه هوش هیجانی (بار- اُن, 1997) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون در دو گروه نشان می دهد که بین کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. ترتیب ورود متغیرها به معادله رگرسیون گام به گام در مورد گروه تیزهوش (بیگانگی از همسالان- اعتماد به مادر- بیگانگی از پدر- ارتباط با همسالان- سن) و در مورد گروه عادی.(اعتماد به پدر, بیگانگی از مادر- اعتماد به همسالان- سن مادر) است. تحلیل واریانس (ANOVA) موید معناداری اثر جنس در هوش هیجانی بود. تحلیل واریانس چند عاملی (MANOVA) نشان از معناداری اثر گروه بر جنس در زیر مقیاسهای مقابله, حرمت خودپایدار, روابط بین فردی, خودآگاهی هیجانی و خودشکوفایی داشت. همینطور نتایج نشان از دلبستگی بیشتر تیزهوشان به همسالان و دلبستگی بیشتر گروه عادی.به خانواده داشت. افزون بر این, دختران دارای هوش هیجانی بیشتری از پسران بودند و کیفیت دلبستگی پیش بینی کننده خوبی برای میزان هوش هیجانی بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حکیم جوادی، منصور، و اژه ای، جواد. (1383). بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجله روانشناسی، 8(2 (پیاپی 30))، 158-172. SID. https://sid.ir/paper/54338/fa

    Vancouver: کپی

    حکیم جوادی منصور، اژه ای جواد. بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجله روانشناسی[Internet]. 1383؛8(2 (پیاپی 30)):158-172. Available from: https://sid.ir/paper/54338/fa

    IEEE: کپی

    منصور حکیم جوادی، و جواد اژه ای، “بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی،” مجله روانشناسی، vol. 8، no. 2 (پیاپی 30)، pp. 158–172، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/54338/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button