مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,070
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خطاهای معنایی در نوشته های زبان آموزان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 100

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 تحقیق حاضر با هدف بررسی نحوه انتخاب و استفاده از لغات در نوشته های زبان آموزان و همچنین بررسی نوع خطاهای آنها در حیطه معنایی انجام شد. از دیگر موارد مطالعه در این تحقیق نقش عواملی نظیر زبان مادری، نوع نوشته و آگاهی زبان آموزان در پیدایش خطاهای معنایی بود. جهت انجام مراحل مختلف تحقیق چهل و هشت نفر دانشجو بر اساس تست نلسون انتخاب شدند. افراد انتخاب شده در سطح میانی دانش بانی قرار داشتند. به منظور جمع آوری داده های مورد نظر، مقاله های نوشته شده توسط این دانشجویان در مدت هشت هفته جمع آوری و بررسی شد. این مقاله ها درباره موضوعات از پیش تعیین شده بوده و دو نوع متفاوت نوشتاری (توصیفی و روایی) را شامل می شد. بر اساس بررسی خطاها در این نوشته ها یازده گروه مختلف از خطاهای معنایی مشاهده شد. بررسی عامل وقوع هر دسته از این خطاها نشان داد که تأثیر زبان مادری عاملی عمده در پیدایش آنها می باشد. با استفاده از روشهای آماری خاص نشان داده شد که زبان آموزان در نوشتن متون روایی با مشکلات بیشتری در حیطه معناشناسی زبان روبرو می شوند. براساس سنجش توانایی زبان آموزان در تشخیص خطاهای معنایی نشان داده شد که آگاهی آنها از سیستم معنایی زبان دوم به طرز معنی داری بیشتر از توانایی آنها در استفاده از آن می باشد. از این رو می توان نتیجه گرفت که نوشتن متون روایی برای زبان آموزان دشوارتر از نوشتن متون توصیفی است و دوم و تفاوت های آن با زبان اول از اهمیت ویژه ای در کاهش این نوع خطاها و نوشتن متون قابل قبول در زبان دوم برخوردار می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تالب زاده، محمدرضا، و مومن زاده، -. (1383). خطاهای معنایی در نوشته های زبان آموزان ایرانی. مجله زبانشناسی کاربردی، 7(1)، 81-100. SID. https://sid.ir/paper/55202/fa

    Vancouver: کپی

    تالب زاده محمدرضا، مومن زاده -. خطاهای معنایی در نوشته های زبان آموزان ایرانی. مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1383؛7(1):81-100. Available from: https://sid.ir/paper/55202/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا تالب زاده، و - مومن زاده، “خطاهای معنایی در نوشته های زبان آموزان ایرانی،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 7، no. 1، pp. 81–100، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55202/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button