هدف اصلی این تحقیق درک هر چه بهتر آزمون سازی تخصصی انگلیسی و به کارگیری آزمون های IELTS در دانشگاه می باشد. سوال اساسی که در این تحقیق مطرح بود عبارتست از:
آیا متغیرهای زبان آموزان همانند توانمندی زبانی، دانش پیش زمینه ای و جنسیت، بر کنش افراد در زمینه آزمون های خواندن و درک مطلب انگلیسی برای اهداف ویژه تأثیری دارد؟ جمعیت آماری این طرح پژوهشی شامل 245 نمونة دختر و پسر دانشجو بودند که از میان رشته های مختلف تحصیلی مانند ادبیات انگلیسی، پزشکی، اقتصاد، مهندسی برق و مهندسی شیمی به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. به منظور گردآوری اطلاعات، افراد شرکت کننده طی سه هفته متوالی در آزمون های انگلیسی عمومی، آزمون های تخصصی ساخته شده توسط محقق و آزمون IELTS شرکت کردند. سپس اطلاعات اخذ شده توسط روش آماری تجزیه و تحلیل متغیرها مورد بررسی قرار گرفت. نتایجی که از تجزیه و تحلیل متغیرها به دست آمد به قرار ذیل بود. اول اینکه به غیر از موارد بسیار نادر متغیر جنسیت ارتباط معناداری با کنش این افراد در آزمون های مذکور نداشت. دوم اینکه مهارت یا توانمندی زبانی تاثیر معناداری بر کنش افراد در حین انجام این آزمون ها داشت. و نتیجة سوم اینکه دانش تخصصی(یعنی دانش پیش زمینه ای) افراد تاثیری مستقیم بر رفتارشان در حین انجام آزمون های تخصصی و علمی داشت، بدین معنی که فرضیه تعامل بین دانش تخصصی و محتوای آزمون ورود تایید قرار گرفت. لذا یافته های این پژوهش دارای کاربردهای عملی و نظری در زمینه آموزش زبان انگلیسی در دانشگاهها می باشد. بدین معنی که اولاً آزمون سازان تست های انگلیسی بایستی در تعریف سازة خواندن و درک مطلب انگلیسی برای اهداف علمی" دانش پیش زمینه ای را نیز مد نظر قرار دهند. دوم اگرچه برای موفقیت در آزمون های تخصصی انگلیسی، دانش پیش زمینه ای یا تخصصی کافی نیست اما عنصری ضروری به نظر می رسد. و نهایتاً آنچه که در این پژوهش اثبات گردید این بود که مدل خواندن و درک مطلب آزمون IELTS در سطوح دانشگاهی در ایران قابل اجرا می باشد.