مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجزیه و تحلیل پیامهای الکترونیکی: دریچه ای نو به سوی نگارش تخصصی (بررسی نامه های مبادله شده بین متخصصین رشته آموزش زبان انگلیسی)

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 40

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 چنین به نظر می رسد که قوانین نگارش یا به عبارتی زبان مورد استفاده در نگارش پیامهای الکترونیکی تا حدودی موثر و کارآمدتر از قوانین سایر گونه های نگرش تخصصی می باشد. هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های کلامی و واژگانی -دستوری سیاق کلام پیام های الکترونیکی به منظور یافتن آن دسته از عواملی بود که پیام های الکترونیکی را از نامه های معادل آن متمایز می سازد. به این منظور ، سوال زیر مطرح شد: آیا نقش های کلامی ، استراتژی ها و خصوصیات واژگانی-دستوری سیاق کلام پست الکترونیکی با نقش های کلامی، استراژی ها و خصوصیات واژگانی-دستور نامه های عادی تفاوب دارد. برای این منظور 60 پیام الکترونیکی و 20 نامه عادی بر اساس اهداف "ارتباطی درخواست اطلاعات" و "فراهم ساختن اطلاعات" از میان نامه های مبادله شده در بین متخصصین "آموزش زبان انگلیسی" به طور تصادفی انتخاب شدند. به منظور پاسخگویی به قسمت اول این سئوال ، پیام ها به دقت بررسی و نقش های کلامی سازنده آنها بر اساس مدل پیشنهادی کین (1993) شناسایی شدند. سپس به منظور تعیین میزان معنی دار بودن تفاوت در نقش های کلامی و معادل در دو نمونه آماری ، آزمون مجذور خی استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت در دو نمونه در وجود یا عدم وجود نقش های کلامی که در نامه های قبلی اجباری بودند، در نامه های الکترونیکی اختیاری هستند. به منظور پاسخ مختلفی که برای تحقق بخشیدن به هر نقش کلامی به کار برده شده ، شناسایی شدند. نتایج نشان داد که در ارتباط الکترونیکی در مقایسه با نامه های عادی، طیف وسیع تری از استراتژی ها موجود است که از طریق آن نویسنده می تواند هدف ارتباطی خود را تحقق بخشد. استراتژی ها موجود است که از طریق آن نویسنده می تواند هدف ارتباطی خود را تحقق بخشد. برای یافتن پاسخ قسمت دوم سئوال ، ویژگی های مختلف واژگانی -دستوری که از طریق آنها استراتژی های مختلف کلامی در نامه های الکترونیکی تحقق یافته بود، شناسایی و بسامد آنها محاسبه شد و از میان آنها ویژگی هایی که بسامد بالاتری داشتند انتخاب شدند. سپس بسامد هر ویژگی در دو آماری با استفاده از آزمون خی مقایسه شد. نتایج حاصله ، تفاوت هایی را در زمینه استفاده از برخی ویژگی های واژگانی-دستوری مورد مطالعه در دو جامعه آشکار ساخت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امیری، مریم، و تحریریان، محمدحسن. (1382). تجزیه و تحلیل پیامهای الکترونیکی: دریچه ای نو به سوی نگارش تخصصی (بررسی نامه های مبادله شده بین متخصصین رشته آموزش زبان انگلیسی). مجله زبانشناسی کاربردی، 6(1)، 21-40. SID. https://sid.ir/paper/55211/fa

    Vancouver: کپی

    امیری مریم، تحریریان محمدحسن. تجزیه و تحلیل پیامهای الکترونیکی: دریچه ای نو به سوی نگارش تخصصی (بررسی نامه های مبادله شده بین متخصصین رشته آموزش زبان انگلیسی). مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1382؛6(1):21-40. Available from: https://sid.ir/paper/55211/fa

    IEEE: کپی

    مریم امیری، و محمدحسن تحریریان، “تجزیه و تحلیل پیامهای الکترونیکی: دریچه ای نو به سوی نگارش تخصصی (بررسی نامه های مبادله شده بین متخصصین رشته آموزش زبان انگلیسی)،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 6، no. 1، pp. 21–40، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55211/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button