مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

903
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آشنایی با متن، فعالیتهای خواندنی، و عملکرد آزمون انگلیسی با اهداف ویژه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 22

چکیده

 در تحقیقی که برای سنجش تاثیر متغیرهای مستقلی نظیر آشنائی قبلی با محتوای متون, نوع تمرین های موجود در یک آزمون و میزان مهارت زبانی افراد بر روی پاسخهای آنان در آزمونهای انگلیسی با اهداف ویژه و نوع فعالیت های موجود در این آزمونها به عمل آمد, 541 دانشجوی سال های سوم و چهارم مقطع لیسانس در رشته الکترونیک شرکت داشتند. نتایج این تحقیق نشان داد که هر کدام از متغیرهای فوق به تنهائی باعث پیدایش اختلاف معنی دار در عملکرد این دانشجویان در این آزمونها و همچنین در فعالیتها یا نوع تمرینهای موجود در این آزمونها می گردد. تعامل موجود بین هر جفت از این متغیرها و نیز تعامل بین تمامی آنها نیز اختلاف معنی داری را نشان داد. اختلاف مشاهده شده بین پاسخ افراد در فعالیتهای مختلف موجود در هر یک از متون " کاملاً آشنا" , "نیمه آشنا" و "کاملاً نا آشنا" معنی دار بود. در این خصوص بین عملکرد دانشجویانی که در دانش زبانی "بسیار ضعیف" و "تقریباً ضعیف" بودند, در انجام فعالیت های (الف) صحیح و غلط, کامل سازی جملات و استخراج دیدگاه نگارنده در آزمونهای مبتنی بر متون نیمه آشنا, (ب) فهرست نگاری, کامل سازی جملات, صحیح و غلط و استخراج دیدگاه نگارنده در آزمونهای مبتنی بر متون کاملاً ناآشنا و (ج) فهرست نگاری, کامل سازی جملات و استخراج دیدگاه نگارنده در آزمونهای مبتنی بر متون کاملاً آشنا اختلاف معنی داری مشاهده نشد. همچنین در عملکرد دانشجویان در انجام فعالیت های یکسان در آزمونهای مبتنی بر متونی که میزان آشنایی آنها متفاوت بود اختلاف معنی داری مشاهده شد. در این خصوص نیز بین عملکرد دانشجویان بسیار ضعیف و تقریباً ضعیف در مهارت زبانی در انجام فعالیت های (الف) صحیح و غلط در آزمونهای کاملاً آشنا در مقایسه با آزمونهای نیمه آشنا و (ب) فهرست نگاری, کامل سازی جملات و استخراج دیدگاههای نگارنده متن در مقایسه آزمونهای مبتنی بر متون کاملاً آشنا, نیمه آشنا و کاملاً نا آشنا با یکدیگر اختلاف معنی داری مشاهده نشد. در پاسخ دانشجویان در انجام فعالیک کامل سازی جملات از یک سو و سایر فعالیتها از سوی دیگر اختلاف معنی داری وجو داشت. اختلاف مشاهده شده در عملکرد دانشجویان فعالیت استخراج دیدگاه نگارنده متن از یک سو و فعالیت صحیح و غلط از سوی دیگر در آزمونهای مبتنی بر متون کاملاً ناآشنا نیز معنی دار بود. برای مشخص کردن میزان تاثیر هر یک از متغیرهای مستقل این پژوهش یعنی نوع فعالیت, میزان مهارت زبانی افراد و آشنائی قبلی با متن, آزمون آماری رگرسیون خطی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که مهارت زبانی در مقایسه با دو متغیر مستقل دیگر در عملکرد دانشجویان در آزمون و فعالیت های موجود در آن تاثیر انکارناپذیری دارد. این تاثیر چه در عملکرد دانشجویان در هر فعالیت و چه در پاسخ آنها در آزمونهایی که مبتنی بر متونی بود که میزان آشنایی با آنها متفاوت بود, بوضوح مشاهده شد. نتایج این تحقیق به نویسندگان متون درسی و معلمان زبان انگلیسی رشته های غیر زبان انگلیسی پیشنهاد می کند که عامل آشنایی با محتوای متون را در فرایند آموزش زبان مورد توجه قرار دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بیرجندی، پرویز، علوی، سیدمحمد، و سلمانی ندوشن، محمدعلی. (1382). آشنایی با متن, فعالیتهای خواندنی, و عملکرد آزمون انگلیسی با اهداف ویژه. مجله زبانشناسی کاربردی، 6(2)، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/55222/fa

    Vancouver: کپی

    بیرجندی پرویز، علوی سیدمحمد، سلمانی ندوشن محمدعلی. آشنایی با متن, فعالیتهای خواندنی, و عملکرد آزمون انگلیسی با اهداف ویژه. مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1382؛6(2):1-22. Available from: https://sid.ir/paper/55222/fa

    IEEE: کپی

    پرویز بیرجندی، سیدمحمد علوی، و محمدعلی سلمانی ندوشن، “آشنایی با متن, فعالیتهای خواندنی, و عملکرد آزمون انگلیسی با اهداف ویژه،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 6، no. 2، pp. 1–22، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55222/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button