Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,856
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی آزمون خلاقیت تورنس در بین دبیران دبیرستان های تهران

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 68

چکیده

 پژوهش حاضر, با هدف استاندارد ساختن مقیاس خلاقیت تورنس در گروه معلمان مرد و زن مقطع متوسطه شهر تهران اجرا گردید. نمونه ای با حجم 483 نفر به صورت چند مرحله ای از 40 دبیرستان شهر تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش, مقیاس 60 سوالی خلاقیت تورنس, بر پایه مقیاس لیکرت با درجات 0 تا 20 بود. نتیجه مرحله نهایی, هم گونی عبارت ها, بر پایه ضریب کلی آلفای کرونباخ ضریب اعتباری برابر با 0.871 به دست آمد. سپس بر اساس سه شاخص عمده ارزش ویژه, نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامل و طرح شیب دار, تعداد 7 عامل برای مجموعه 59 ماده ای پرسشنامه خلاقیت استخراج گردید. برای نام گذاری عامل ها از چرخش واریماکس استفاده شد که منجر به استخراج عامل های 1. بسط 2. سیالی 3. لذت بردن از تجارب تازه 4. توجه به جزییات 5. حل مسایل دشوار و پیچیده 6. ابتکار 7. انعطاف پذیری گردید. با توجه به عوامل مذکور, مقیاس خلاقیت حاصل از این پژوهش به گونه کلی عوامل موثر بر خلاقیت را با توجه به نظرات تورنس (1959) و پیشینه های مطالعاتی پوشش می دهد. از نتایج دیگر این تحقیق این که معلمان مرد در عامل های ابتکار و سیالی, بهتر از معلمان زن عمل کردند, اما تفاوت بین میانگین ها در هر دو جنس معنی دار نبود. پس اگر 483 نفر معرف جامعه اصلی باشند, میانگین نمره خلاقیت جامه اصلی با 99% اطمینان بین 0.16±1.28, یعنی در دامنه 1.1 تا 1.3 قرار دارد, با توجه به میانگین نمره خلاقیت کل آزمودنی ها و مقایسه آن با نرم مقوله ای مقیاس, جامعه حاضر از خلاقیت نسبتا زیادی برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضایی، سعید، و منوچهری، مهشید. (1387). بررسی اعتبار, روایی و هنجاریابی آزمون خلاقیت تورنس در بین دبیران دبیرستان های تهران. روانشناسی و علوم تربیتی، 38(3)، 47-68. SID. https://sid.ir/paper/55694/fa

Vancouver: کپی

رضایی سعید، منوچهری مهشید. بررسی اعتبار, روایی و هنجاریابی آزمون خلاقیت تورنس در بین دبیران دبیرستان های تهران. روانشناسی و علوم تربیتی[Internet]. 1387؛38(3):47-68. Available from: https://sid.ir/paper/55694/fa

IEEE: کپی

سعید رضایی، و مهشید منوچهری، “بررسی اعتبار, روایی و هنجاریابی آزمون خلاقیت تورنس در بین دبیران دبیرستان های تهران،” روانشناسی و علوم تربیتی، vol. 38، no. 3، pp. 47–68، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55694/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا