مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,174
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناخت اثربخشی برنامه جرات ورزی مدرسه محور بر مهارت های خودتصمیم گیری و خود حمایتی دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 22

چکیده

 زمینه و هدف: توجه به خودتصمیم گیری و خود حمایتی دانش آموزان, برای موفقیت در زندگی و آماده شدن جهت تصمیم گیری, امری ضروری است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی برنامه جرات ورزی بر مهارت های خودتصمیم گیری و خود حمایتی دانش آموزان دبیرستانی انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 140 دانش آموز دختر (70 نفر آزمون و 70 نفر کنترل) از دبیرستان های روزانه اصفهان شرکت داشتند. 8 جلسه برنامه به همراه پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک, جرات ورزی Richey و Gambrill و مهارت های خودتصمیم گیری و خودحمایتی به کار گرفته شد. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل, آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات و کای اسکوئر تحلیل شدند.یافته ها: آزمون کای اسکوئر, اختلاف معنی داری را در متغیرهای دموگرافیکی بین دو گروه نشان نداد (P<0.05). آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات اختلاف معنی داری را در میانگین نمره جرات ورزی قبل, بلافاصله و 2 ماه پس از مداخله در گروه شاهد نشان نداد (P>0.05), اما در گروه مورد این اختلاف معنی دار بود (P=0.002). همچنین آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات, اختلاف میانگین نمره مهارت های خودتصمیم گیری و خود حمایتی دانش آموزان گروه شاهد را معنی دار نشان نداد (P>0.05), ولی در گروه مورد این نتایج معنی دار مشاهده شد (P<0.05). آزمون تی مستقل اختلاف میانگین نمره مهارت های خودتصمیم گیری و خود حمایتی دانش آموزان در زمینه علمی و شغلی از نگاه والدین و معلمین گروه مورد را 2 ماه بعد از آموزش معنی دار نشان داد (P=0.012). نتیجه گیری: برنامه های جرات آموزی در دانش آموزان دبیرستانی منجر به افزایش مهارت های خود تصمیم گیری و خود حمایتی می شود. با توجه به ماهیت این گونه برنامه های ارزان, ایمن و در عین حال کارا و اثربخش, بکارگیری آن در نوجوانان توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ربیعی، لیلی، مسعودی، رضا، مقدسی، جعفر، اسماعیلی، صفرعلی، خیری، فریدون، و حکیم، اشرف السادات. (1392). شناخت اثربخشی برنامه جرات ورزی مدرسه محور بر مهارت های خودتصمیم گیری و خود حمایتی دانش آموزان دبیرستانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، 15(1)، 11-22. SID. https://sid.ir/paper/58394/fa

    Vancouver: کپی

    ربیعی لیلی، مسعودی رضا، مقدسی جعفر، اسماعیلی صفرعلی، خیری فریدون، حکیم اشرف السادات. شناخت اثربخشی برنامه جرات ورزی مدرسه محور بر مهارت های خودتصمیم گیری و خود حمایتی دانش آموزان دبیرستانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)[Internet]. 1392؛15(1):11-22. Available from: https://sid.ir/paper/58394/fa

    IEEE: کپی

    لیلی ربیعی، رضا مسعودی، جعفر مقدسی، صفرعلی اسماعیلی، فریدون خیری، و اشرف السادات حکیم، “شناخت اثربخشی برنامه جرات ورزی مدرسه محور بر مهارت های خودتصمیم گیری و خود حمایتی دانش آموزان دبیرستانی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، vol. 15، no. 1، pp. 11–22، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58394/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button