مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,131
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی شیوه گفتار کشیده در کاهش شدت لکنت پسران 14-8 سال دارای لکنت خفیف

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 26

چکیده

 زمینه و هدف: لکنت زبان اختلالی حرکتی در جریان روان و پیوسته گفتار بوده که می تواند در شدت های مختلف بروز کند. بر اساس تجربیات بالینی اینگونه به نظر می رسد که پاسخ افراد دارای لکنت در گروه خفیف, متوسط و شدید به انواع شیوه های گفتار درمانی مشابه و یکسان نمی باشد. لذا هدف از این پژوهش, بررسی اثربخشی شیوه گفتار کشیده در درمان افراد دارای لکنت خفیف است.روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 44 پسر 14-8 ساله (با میانگین سنی 10.8±1.9 سال) مبتلا به لکنت خفیف از بین جمعیت دانش آموزی مدارس پسرانه شهر اهواز به روش در دسترس انتخاب شدند. در گروه مورد 30 نفر تحت 20 جلسه گفتار درمانی فشرده با شیوه گفتار کشیده قرار گرفتند. در گروه شاهد 14 نفر بدون شیوه گفتار کشیده فقط جلسات مشاوره و کتابخوانی داشتند. نمرات شدت لکنت قبل, بلافاصله و 3 ماه پس از مداخله به وسیله نسخه سوم ابزار سنجش شدت لکنت (SSI-3) تعیین شده و به کمک آزمون های آنالیز واریانس مقادیر تکراری و t مستقل, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که در گروه مورد نمرات شدت لکنت, بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (P<0.001). همچنین در گروه مورد بین میانگین شدت لکنت در قبل, بلافاصله و 3 ماه بعد از درمان اختلاف معنادار وجود داشت (P<0.01) در صورتی که در گروه شاهد این اختلاف مشاهده نگردید (P=0.067).نتیجه گیری: نتایج نشان داد شیوه گفتار کشیده روشی موثر و کارآمد در کاهش شدت لکنت پسران دارای لکنت خفیف بوده و همچنین ماندگاری و ثبات این شیوه درمانی در گفتار این افراد حتی تا 3 ماه پس از مداخله نیز وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، پیمان، و لطیفی، سیدمحمود. (1390). بررسی اثربخشی شیوه گفتار کشیده در کاهش شدت لکنت پسران 14-8 سال دارای لکنت خفیف. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، 13(5)، 20-26. SID. https://sid.ir/paper/58606/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی پیمان، لطیفی سیدمحمود. بررسی اثربخشی شیوه گفتار کشیده در کاهش شدت لکنت پسران 14-8 سال دارای لکنت خفیف. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)[Internet]. 1390؛13(5):20-26. Available from: https://sid.ir/paper/58606/fa

    IEEE: کپی

    پیمان زمانی، و سیدمحمود لطیفی، “بررسی اثربخشی شیوه گفتار کشیده در کاهش شدت لکنت پسران 14-8 سال دارای لکنت خفیف،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، vol. 13، no. 5، pp. 20–26، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58606/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button