مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,908
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

742
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 246 | صفحه پایان 254

چکیده

 مقدمه: یکی از اساسی ترین فرایندهای هرنظام آموزشی, نظام یادگیری و مطالعه است. از عوامل مهم درتعیین رفتارهای یادگیری, آگاهی و درک فراشناختی است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه آگاهی فراشناختی دانشجویان از راهبردهای مطالعه با وضعیت تحصیلی آنان انجام شد.روش ها: طی یک مطالعه توصیفی همبستگی, از میان همه دانشجویان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 87-88 تعداد 191 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن MARSI (Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory) در بین آنان توزیع و جمع آوری داده شد. وضعیت تحصیلی هر دانشجو اساس نمره معدل کل دانشجو تا زمان انجام تحقیق تعیین شد. داده ها از طریق نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون, t مستقل و آنالیز واریانس تحلیل شد.نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی فراشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  66.62±14.8بود. همچنین میانگین نمره آگاهی فراشناختی ارتباط معناداری با نمره وضعیت تحصیلی دانشجویان داشت و گروه دارای معدل تحصیلی17 به بالا به طور معناداری از آگاهی فراشناختی بالاتری برخوردار بودند. نمره آگاهی فراشناختی با متغیرهای سن, جنس و محل سکونت ارتباط معناداری نداشت اما با متغیر مقطع تحصیلی ارتباط داشت, به طوری که دانشجویان مقطع کارشناسی از نمره فراشناختی بیشتری نسبت به دانشجویان مقطع دکتری برخوردار بودند.نتیجه گیری: آگاهی و دانش فراشناخت می تواند یادگیری و مطالعه فراگیرنده را در دروس مختلف اثربخش وکارآمدتر سازد. با توجه به اینکه دانش و آگاهی فراشناختی هم در محیط خانواده و هم در مراکز آموزشی (در همه سطوح) قابل آموختن و فراگیری هستند نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور باید برنامه ریزی دقیق و منسجمی در این راستا داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادی، مرضیه، کیوان آرا، محمود، یعقوبی، مریم، حسن زاده، اکبر، و عبادی، زهرا. (1389). رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(3 (پیاپی 27))، 246-254. SID. https://sid.ir/paper/58975/fa

    Vancouver: کپی

    جوادی مرضیه، کیوان آرا محمود، یعقوبی مریم، حسن زاده اکبر، عبادی زهرا. رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(3 (پیاپی 27)):246-254. Available from: https://sid.ir/paper/58975/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه جوادی، محمود کیوان آرا، مریم یعقوبی، اکبر حسن زاده، و زهرا عبادی، “رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 3 (پیاپی 27)، pp. 246–254، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58975/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا