مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,197
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیات علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 371 | صفحه پایان 383

چکیده

 مقدمه: آگاهی فراشناختی به منظور پذیرش و کاربست نوآوری های آموزشی حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیات علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 89- 1388 انجام گرفت.روش ها: این پژوهش توصیفی - همبستگی دارای دو جامعه آماری بود. جامعه اول, اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که از این تعداد 36 عضو هیات علمی به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. جامعه دیگر, کلیه دانشجویان سال دوم و سوم کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که تعداد 360 نفر از آنان با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارها عبارت بود از پرسشنامه آگاهی فراشناختی که بین نمونه آماری اعضای هیات علمی توزیع گردید و پرسشنامه محقق ساخته آموزش تفکر سطح بالا که توسط دانشجویان حاضر در نمونه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها, با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون خطی) انجام گردید.نتایج: یافته ها حاکی از همبستگی معنادار بین آگاهی فراشناختی اعضای هیات علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان بود (p<0.01 و r=0.81). لیکن این ویژگی با سن و سابقه تدریس افزایش نمی یافت. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که آگاهی فراشناختی به همراه دو مولفه اصلی آن (دانش فراشناختی و تنظیم شناختی) با هم می توانند 0.85 واریانس آموزش تفکر سطح بالا را تبیین نمایند (p<0.01).نتیجه گیری: نتایج بیان گر آن است که آگاهی فراشناختی اعضای هیات علمی علوم پزشکی با عملکرد آنها در ارائه آموزش تفکر سطح بالا مرتبط است. در این راستا, لازم است سیاست هایی جهت آموزش آگاهی ها و مهارت های فراشناختی به اعضای هیات علمی در دستور کار موسسات آموزش عالی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عبدی، حمید، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، نصر، احمدرضا، و قاسمی، نظام الدین. (1393). رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیات علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(5)، 371-383. SID. https://sid.ir/paper/59152/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی حمید، میرشاه جعفری سیدابراهیم، نصر احمدرضا، قاسمی نظام الدین. رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیات علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(5):371-383. Available from: https://sid.ir/paper/59152/fa

    IEEE: کپی

    حمید عبدی، سیدابراهیم میرشاه جعفری، احمدرضا نصر، و نظام الدین قاسمی، “رابطه آگاهی فراشناختی اعضای هیات علمی و آموزش تفکر سطح بالا به دانشجویان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 5، pp. 371–383، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59152/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button