مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,022
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی برنامه: کارکردی متفاوت برای کارنامه عملکرد بالینی

صفحات

 صفحه شروع 767 | صفحه پایان 774

چکیده

 مقدمه: مطالعات مختلف نشان می دهد که کارنامه عملکرد بالینی علاوه بر ارزشیابی میزان پیشرفت تحصیلی دانشجو و تعیین سطح شایستگی های وی, در امر ارزشیابی برنامه آموزشی رشته پزشکی در مقطع بالینی نیز قابل استفاده می باشد. این مقاله در پی بررسی میزان عملی بودن این نوع استفاده از آن می باشد.روش ها: با برگزاری جلسات مختلف, کارنامه عملکرد بالینی دانشجویان کارآموزی پیشرفته رشته پزشکی, توسط اساتید گروه های بالینی در شش قسمت, مقدمه, پیامدها و ضروریات یادگیری, گزارش موارد مواجهه با بیماری ها, ارزشیابی مهارت های ارتباطی, و گزارش یادگیری مهارت های عملی در صبح و در زمان کشیک تدوین گردید. کارنامه ها توسط دانشجویان تکمیل و عودت داده می شد که از میان اطلاعات آنها, فراوانی موارد مشاهده شده توسط دانشجو و نیز عرصه های مورد استفاده توسط گروه محاسبه شد.نتایج: در گروه ارتوپدی 5 بیماری (26 درصد), گروه داخلی اعصاب 6 بیماری (50 درصد), گروه بیماری های عفونی 15 بیماری (68 درصد) و گروه مسمومیت ها, 1 بیماری (6 درصد) توسط دانشجویان اصلا مشاهده نشده بود. اما در گروه گوش و حلق و بینی تمامی بیماری ها مشاهده شده بود و تکمیل کارنامه عملکرد بالینی های گروه داخلی به گونه ای ناقص بود که اطلاعات آن قابل استفاده نبود. گروه های ارتوپدی و داخلی اعصاب از درمانگاه بیمارستان, گروه بیماری های عفونی از بخش بستری, گروه مسمومیت ها از اورژانس بیشترین استفاده را داشته اند.نتیجه گیری: در صورتی که دانشجویان, اساتید و دستیاران گروه های آموزشی در مورد اهمیت و نقش کارنامه عملکرد بالینی در ارزشیابی و بهبود برنامه به خوبی توجیه شوند و همگی, نتایج آن را مشاهده نمایند, می توان از کارنامه عملکرد بالینی برای ارزشیابی برنامه آموزشی استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی پوده، مصطفی، امید، اطهر، عشوریون، وحید، آویژگان، مریم، اسماعیلی، آتوسا، اخلاقی، محمدرضا، نصری، پروانه، حسینی، مرضیه، و اصیلیان، علی. (1389). ارزشیابی برنامه: کارکردی متفاوت برای کارنامه عملکرد بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش))، 767-774. SID. https://sid.ir/paper/59007/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی پوده مصطفی، امید اطهر، عشوریون وحید، آویژگان مریم، اسماعیلی آتوسا، اخلاقی محمدرضا، نصری پروانه، حسینی مرضیه، اصیلیان علی. ارزشیابی برنامه: کارکردی متفاوت برای کارنامه عملکرد بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):767-774. Available from: https://sid.ir/paper/59007/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی دهقانی پوده، اطهر امید، وحید عشوریون، مریم آویژگان، آتوسا اسماعیلی، محمدرضا اخلاقی، پروانه نصری، مرضیه حسینی، و علی اصیلیان، “ارزشیابی برنامه: کارکردی متفاوت برای کارنامه عملکرد بالینی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)، pp. 767–774، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59007/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا