مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

671
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

512
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب ماماها از به کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت های مامایی پرخطر: مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 341 | صفحه پایان 352

چکیده

 تصمیمات بالینی و طراحی برنامه مراقبتی صحیح برای حفظ سلامت مادر و کودک می باشد. این مطالعه با هدف تبیین تجارب ماماها از به کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت های پرخطر طراحی گردید.روش ها: این مطالعه به شیوه تحلیل محتوی کیفی انجام شد. مشارکت کنندگان 14 کارشناس مامایی شاغل در اتاق زایمان بودند که با نمونه گیری هدف مند از بین داوطلبین انتخاب شدند. داده ها با روش ضبط مصاحبه فردی جمع آوری و تحلیل گردید. دسته بندی کدهای استخراجی از متون, به طور مکرر با مقایسه گروه های مشابه صورت گرفت و سر انجام 2 طبقه اصلی و 8 طبقه فرعی در این زمینه ظهور یافت.نتایج: تحلیل گفته های مشارکت کنندگان در توصیف به کارگیری تفکر انتقادی منجر به ظهور دو طبقه اصلی شد. طبقه اول «تلاش برای غربال گری موقعیت پرخطر در مراجعین ظاهرا سالم» با پنج طبقه فرعی و طبقه دوم «تلاش برای تشخیص در مواجهه با مادر در موقعیت پرخطر» با سه طبقه فرعی بود. تحلیل یافته ها نشان داد که ماماهای تازه کار در مواجهه با مادران ظاهرا سالم با تکیه بر دانش حرفه ای به جمع آوری و تحلیل اطلاعات به شیوه ای استقرایی برای غربال گری موقعیت پرخطر می پرداختند. در حالی که ماماهای با سابقه, هنگام مواجهه با مادر با موقعیت پرخطر, برای تشخیص صحیح به چارچوب های ذهنی خود که از اداره موارد بیماران بدحال مشابه قبلی شکل گرفته بود, مراجعه می کردند.نتیجه گیری: بنابر نتایج, بازنگری و اصلاح برنامه آموزش مامایی در جهت تقویت مهارت تفکر انتقادی از طریق دستیابی به دانش حرفه ای مامایی و آموزش به شیوه اداره موردهای پرخطر شایع ضروری است, تا همه ماماها بتوانند مهارت تفکر انتقادی لازم برای غربال گری و تشخیص صحیح موقعیت پرخطر را کسب نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کهن، شهناز، محمدعلی بیگی، نسترن، بیگی، مرجان، و تائبی، محبوبه. (1392). تجارب ماماها از به کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت های مامایی پرخطر: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(4 (پیاپی 54))، 341-352. SID. https://sid.ir/paper/59070/fa

    Vancouver: کپی

    کهن شهناز، محمدعلی بیگی نسترن، بیگی مرجان، تائبی محبوبه. تجارب ماماها از به کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت های مامایی پرخطر: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(4 (پیاپی 54)):341-352. Available from: https://sid.ir/paper/59070/fa

    IEEE: کپی

    شهناز کهن، نسترن محمدعلی بیگی، مرجان بیگی، و محبوبه تائبی، “تجارب ماماها از به کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت های مامایی پرخطر: مطالعه کیفی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 4 (پیاپی 54)، pp. 341–352، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59070/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا