مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,911
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

942
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش نگرش تفکر انتقادی و سبک های شناختی یادگیری در پیش ‏بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 285 | صفحه پایان 296

چکیده

 مقدمه: اهمیت افزایش و بهبود مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان در شرایط رشد فزاینده دانش بشر, امری آشکار است. هدف اصلی این پژوهش تعیین سهم نگرش تفکر انتقادی و شیوه‏ های شناختی یادگیری در پیش‏ بینی تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.روش ها: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بود. یک نمونه 180 نفره از دانشجویان بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تفکیک جنسیت و دانشکده انتخاب شدند و علاوه بر گزارش معدل خود, به پرسشنامه ‏های نگرش تفکر انتقادی کالیفرنیا و سبک های یادگیری کلب پاسخ گفتند.نتایج: بر طبق یافته ها نگرش تفکر انتقادی (0.132=ضریب بتا) و مشاهده تاملی (-0.136=ضریب بتا) 5 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی را تبیین می ‏کند. بین آزمایشگری فعال و پیشرفت تحصیلی نیز همبستگی مثبت وجود دارد (P<0.05). همچنین میانگین نمره پیشرفت تحصیلی و نگرش تفکر انتقادی در سبک های یادگیری تفاوت داشت (P<0.05)؛ سبک هم گرا با بیشترین نمره پیشرفت تحصیلی و بالاترین نگرش تفکر انتقادی همراه بود. بین نگرش تفکر انتقادی و مشاهده تاملی رابطه منفی وجود دارد (P<0.01), این رابطه با مفهوم‏ سازی انتزاعی مثبت است (P<0.05).نتیجه گیری: نقش نگرش تفکر انتقادی و سبک های شناختی یادگیری در میزان پیشرفت تحصیلی اجتناب ناپذیر است. توصیه می شود اعضای هیات علمی با کاربست رویکردها و رویه های نوین آموزشی, سبک های شناختی یادگیری دانشجویان را مدنظر قرار دهند و در پرورش مهارت های تفکر انتقادی ایشان بکوشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بختیارنصرآبادی، حسنعلی، موسوی، ستاره، و کاوه فارسان، ذبیح اله. (1391). نقش نگرش تفکر انتقادی و سبک ‌های شناختی یادگیری در پیش ‏بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(4 (پیاپی 42))، 285-296. SID. https://sid.ir/paper/59114/fa

    Vancouver: کپی

    بختیارنصرآبادی حسنعلی، موسوی ستاره، کاوه فارسان ذبیح اله. نقش نگرش تفکر انتقادی و سبک ‌های شناختی یادگیری در پیش ‏بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1391؛12(4 (پیاپی 42)):285-296. Available from: https://sid.ir/paper/59114/fa

    IEEE: کپی

    حسنعلی بختیارنصرآبادی، ستاره موسوی، و ذبیح اله کاوه فارسان، “نقش نگرش تفکر انتقادی و سبک ‌های شناختی یادگیری در پیش ‏بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 4 (پیاپی 42)، pp. 285–296، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59114/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button