مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر یک برنامه آموزشی خودمراقبتی بر آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به نارسایی قلب

صفحات

 صفحه شروع 609 | صفحه پایان 619

چکیده

 مقدمه: با توجه به این که عمده ترین علل مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلب, ریشه در عملکرد خودمراقبتی نادرست دارد و کافی نبودن آگاهی بیماران به این مسائل دامن می زند, لذا مطالعه ای با هدف بررسی تاثیر آموزش مراقبت از خود, بر آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به نارسایی قلب در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت.روش ها: در یک مطالعه نیمه تجربی, 80 بیمار مبتلا به نارسایی قلب بستری در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان با روش نمونه گیری آسان و تدریجی انتخاب و در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. ابتدا میزان آگاهی و نحوه عملکرد هر بیمار در مورد مراقبت از خود, از طریق پرسشنامه و چک لیست محقق ساخته و پایا و روا از طریق مصاحبه و مشاهده گرفته شد, سپس هر بیمار گروه تجربی یک برنامه آموزشی شامل 4 جلسه آموزشی 20 دقیقه ای همراه با ارائه جزوه آموزشی به صورت انفرادی و پرسش و پاسخ دریافت کرد. سپس یک ماه بعد از ترخیص از هر یک از بیماران در دو گروه, آزمون نهایی به عمل آمد. مقایسه آگاهی و عملکرد دو گروه از طریق آزمون های آماری ناپارامتری ویلکاکسون و مان ویتنی یو انجام شد.نتایج: رتبه آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به نارسایی قلب در کلیه حیطه های مراقبت از خود, قبل از مداخله بین دو گروه تجربی و شاهد, معنادار نبود. در حالی که این میانگین امتیازات بعد از مداخله در گروه تجربی و شاهد اختلاف معناداری داشت. به طوری که مقایسه تغییرات نشان داد که تغییرات آگاهی (7.02±18.81) و عملکرد (11.57±29.5) در گروه تجربی به طور معناداری بیش از تغییرات آگاهی (2.79±1.81) و عملکرد (1.28±0.43) در گروه شاهد بوده است که نشان دهنده تاثیر آموزش بر گروه تجربی بود.نتیجه گیری: به کار گیری برنامه آموزشی خودمراقبتی طراحی شده بر آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به نارسایی قلب در نمونه های مورد مطالعه موثر بوده است و آموزش یکی از روش های مناسب و لازم برای ارتقای مراقبت از خود است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منگلیان شهربابکی، پروین، شاه نظری، ژاسمن، محمودی، محمد، و فرخ زادیان، جمیله. (1390). تاثیر یک برنامه آموزشی خودمراقبتی بر آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به نارسایی قلب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(6 (پیاپی 35))، 609-619. SID. https://sid.ir/paper/59294/fa

    Vancouver: کپی

    منگلیان شهربابکی پروین، شاه نظری ژاسمن، محمودی محمد، فرخ زادیان جمیله. تاثیر یک برنامه آموزشی خودمراقبتی بر آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به نارسایی قلب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(6 (پیاپی 35)):609-619. Available from: https://sid.ir/paper/59294/fa

    IEEE: کپی

    پروین منگلیان شهربابکی، ژاسمن شاه نظری، محمد محمودی، و جمیله فرخ زادیان، “تاثیر یک برنامه آموزشی خودمراقبتی بر آگاهی و عملکرد بیماران مبتلا به نارسایی قلب،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 6 (پیاپی 35)، pp. 609–619، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button