مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,898
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,208
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر به کارگیری روش های ارزشیابی DOPS و Mini- CEX با روش سنتی بر مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری:یک مطالعه تجربی تصادفی شده

صفحات

 صفحه شروع 364 | صفحه پایان 372

کلیدواژه

آزمون بالینی کوتاه (Mini- CEX)Q2
مشاهده مستقیم مهارت های پروسیجرال (DOPS)Q2

چکیده

 مقدمه: ارزیابی دانشجو از مهم ترین وظایف استاد بالینی است. گسترش روش های آموزش بالینی, استفاده از روش های جدید و متناسب ارزشیابی بالینی را بیش از پیش ضروری می نماید. در این بین استفاده از رویکردهای نوین ارزشیابی که هم زمان یادگیری را نیز تقویت می کنند بیش از سایر روش ها مورد استقبال قرارگرفته است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش نوین ارزشیابی DOPS و Mini- CEX در مقایسه با روش مرسوم ارزشیابی بر مهارت های بالینی دانشجویان در عرصه پرستاری دانشکده ارتش انجام شد.روش ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی تصادفی شده است که بر روی دانشجویان در عرصه پرستاری دانشکده پرستاری ارتش انجام گرفت. تمامی دانشجویان و مربیان متمایل به شرکت, به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. پس از آموزش مربیان و سنجش میزان پایایی بین ارزیابان در ایشان, ارزشیابی در گروه تجربی به روش DOPS و Mini- CEX در سه نوبت در طول دوره و در گروه شاهد به روش مرسوم صورت گرفت. مبنای ارزیابی پروسیجرها (رگ گیری, پانسمان, گزارش نویسی و آموزش به بیمار) در هر دو گروه, چک لیست های روا و پایا, تهیه شده توسط محقق بود. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (کای دو, t -مستقل) تحلیل شدند.نتایج: بین دو گروه از نظر متغیرهای مهم دموگرافیک مانند سن, جنس و معدل تفاوت معناداری مشاهده نشد (p>0.05). میانگین نمرات نهایی ارزیابی در گروه تجربی (به روش های DOPS و Mini- CEX) به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه شاهد (روش مرسوم) بود (p=0.0001).نتیجه گیری: به نظر می رسد استفاده از دو روش ارزیابی DOPS و Mini- CEX باعث ارتقای مهارت های بالینی دانشجویان شده است. لذا پیشنهاد می شود که مراکز آموزش پرستاری جهت ارزشیابی پروسیجر های بالینی و ارتقای یادگیری دانشجویان این دو روش ارزشیابی را در کنار سایر روش ها به کار گیرند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی، هنگامه، خاقانی زاده، مرتضی، محمودی، حسین، عبادی، عباس، و سیدمظهری، مرجان. (1392). مقایسه تاثیر به کارگیری روش های ارزشیابی DOPS و Mini- CEX با روش سنتی بر مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری:یک مطالعه تجربی تصادفی شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(5 (پیاپی 55))، 364-372. SID. https://sid.ir/paper/59409/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی هنگامه، خاقانی زاده مرتضی، محمودی حسین، عبادی عباس، سیدمظهری مرجان. مقایسه تاثیر به کارگیری روش های ارزشیابی DOPS و Mini- CEX با روش سنتی بر مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری:یک مطالعه تجربی تصادفی شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(5 (پیاپی 55)):364-372. Available from: https://sid.ir/paper/59409/fa

    IEEE: کپی

    هنگامه حبیبی، مرتضی خاقانی زاده، حسین محمودی، عباس عبادی، و مرجان سیدمظهری، “مقایسه تاثیر به کارگیری روش های ارزشیابی DOPS و Mini- CEX با روش سنتی بر مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری:یک مطالعه تجربی تصادفی شده،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 5 (پیاپی 55)، pp. 364–372، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59409/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button