مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,227
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی ابعاد صلاحیتی استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان پرستاری: تحقیق کیفی

صفحات

 صفحه شروع 332 | صفحه پایان 346

چکیده

 مقدمه: راهنمایی تحصیلی دانشجویان امری ضروری و موثر بر روند آموزشی آنها و کیفیت کلی آموزش دانشگاه به شمار می رود, و استاد راهنما نیز جایگاه و رسالت خطیری در رشد حرفه ای دانشجویان دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین ابعاد صلاحیتی استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان پرستاری در سال 1388 انجام شد.روش ها: در این مطالعه کیفی جمع آوری اطلاعات به روش بحث گروهی متمرکز انجام شد. 15 دانشجوی پرستاری به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده و از تجارب و دیدگاه های آنان برای تعیین صلاحیت های استاد راهنما تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی استفاده شد. پس از آن, متن مصاحبه های بحث گروهی با کسب اجازه از شرکت کنندگان ضبط گردید. تحلیل تماتیک (Thematic) برای تعیین طبقات و خرده طبقات توصیفات دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار گرفت.نتایج: بر اساس تحلیل مصاحبه های ضبط شده, 2 طبقه اصلی استخراج شد: 1) شناسایی ابعاد صلاحیتی و نقش های استاد راهنما شامل صلاحیت فردی و اخلاقی, صلاحیت مدیریت آموزش و پژوهش و صلاحیت رهبری و انگیزه دهی 2) موانع اثربخشی عملکرد استاد راهنما.نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش, حامی و شنونده خوب بودن و تعهد حرفه ای به عنوان صلاحیت های فردی و اخلاقی استاد راهنما معرفی شدند و تسهیل فرآیند حرفه ای شدن دانشجویان پرستاری نقش مهم استاد راهنما در این بعد می باشد. نظارت روی وضعیت آموزشی دانشجویان, آشناسازی آنها با تحقیق, و انگیزه دهی, به عنوان صلاحیت های مدیریتی و رهبری استاد راهنما مطرح شد. دانشجویان بر ارزیابی مستمر عملکرد استاد راهنما, شناسایی توانمندی های خاص و معرفی حیطه های مسوولیتی آنان به دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت جهت ارتقای کیفیت عملکرد تاکید نمودند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدایاریان، مهسا، میرمحمدی، سیدجلیل، سلیمی، طاهره، عربان، مرضیه، مجاهد، شهناز، و رسایی، محبوبه. (1390). شناسایی ابعاد صلاحیتی استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان پرستاری: تحقیق کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(4 (پیاپی 33))، 332-346. SID. https://sid.ir/paper/59505/fa

    Vancouver: کپی

    خدایاریان مهسا، میرمحمدی سیدجلیل، سلیمی طاهره، عربان مرضیه، مجاهد شهناز، رسایی محبوبه. شناسایی ابعاد صلاحیتی استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان پرستاری: تحقیق کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(4 (پیاپی 33)):332-346. Available from: https://sid.ir/paper/59505/fa

    IEEE: کپی

    مهسا خدایاریان، سیدجلیل میرمحمدی، طاهره سلیمی، مرضیه عربان، شهناز مجاهد، و محبوبه رسایی، “شناسایی ابعاد صلاحیتی استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان پرستاری: تحقیق کیفی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 33)، pp. 332–346، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59505/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button