مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,969
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی ابزاری برای ارزشیابی دوره ی دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ (CIPP)

صفحات

 صفحه شروع 252 | صفحه پایان 265

چکیده

 مقدمه: یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر انجام یک ارزشیابی معتبر, وجود ابزاری مناسب است که بتواند به درستی برنامه را مورد ارزشیابی قرار دهد. این مطالعه با هدف طراحی ابزاری معتبر و پایا برای ارزشیابی دوره ی دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ انجام شد.روش ها: این مطالعه در سال 92 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. طراحی و اعتبار یابی پرسشنامه در چهار مرحله صورت گرفت؛ ابتدا با بررسی متون و مطالعه منابع متعدد کتابخانه ای و اینترنتی مربوط به الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP) سوالات اصلی ارزشیابی در 4 حیطه ی زمینه, درون داد, فرآیند و برون داد طراحی گردید, سپس با استفاده از منابع موجود در ایران و سایر کشورها, شاخص های هر حیطه تدوین شد و بر اساس آن پرسشنامه های محقق ساخته تهیه گردید. در مرحله بعد روایی محتوایی و صوری ابزار با نظر متخصصین و شاخص روایی محتوا سنجیده شد. در نهایت پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ضریب لاندای گاتمن برآورد شد.نتایج: در دو مرحله اول و دوم با مروری بر متون, مقالات و کتب سوالات اصلی ارزشیابی و 156 شاخص در چهار حیطه استخراج گردید و چهار پرسشنامه به طور جداگانه برای 4 گروه با عناوین مدیر گروه (مسوول دوره دکتری بهداشت باروری), اعضای هیات علمی (مدرسین دوره دکتری بهداشت باروری), دانش آموختگان و دانشجویان رشته, تهیه شد. در مرحله سوم با نظرخواهی از اساتید و با حذف 8 سوال, اضافه شدن بین3-15 سوال در هر حیطه اصلاح سوالاتی که CVI بین 0.70 تا 0.79 داشتند پرسشنامه روا گردید, متوسط شاخص روایی محتوا 0.90 بود. در مرحله چهارم برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن به ترتیب (0.98, 0.96, 0.98, 0.98) برآورد شد. همچنین ضریب لاندای گاتمن برای پرسشنامه مدیران گروه ها, اعضای هیات علمی, دانشجویان و دانش آموختگان به ترتیب 0.98, 0.68, 0.89, 0.91 برآورد گردید.نتیجه گیری: ابزار طراحی شده برای ارزشیابی دوره دکتری بهداشت باروری از روایی و پایایی لازم برخوردار بود و این ابزار با انجام تغییرات لازم بر اساس اهداف و ویژگی های رشته قابل استفاده برای ارزشیابی دوره های مختلف آموزشی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدی شهشهانی، مهشید، احسان پور، سهیلا، یمانی، نیکو، کهن، شهناز، و دهقان، زهرا. (1393). طراحی و اعتباریابی ابزاری برای ارزشیابی دوره ی دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ (CIPP). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(3)، 252-265. SID. https://sid.ir/paper/59508/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی شهشهانی مهشید، احسان پور سهیلا، یمانی نیکو، کهن شهناز، دهقان زهرا. طراحی و اعتباریابی ابزاری برای ارزشیابی دوره ی دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ (CIPP). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(3):252-265. Available from: https://sid.ir/paper/59508/fa

    IEEE: کپی

    مهشید عبدی شهشهانی، سهیلا احسان پور، نیکو یمانی، شهناز کهن، و زهرا دهقان، “طراحی و اعتباریابی ابزاری برای ارزشیابی دوره ی دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ (CIPP)،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 3، pp. 252–265، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59508/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا