مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,663
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و شبیه سازی بالینی بر تصمیم گیری بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 241 | صفحه پایان 251

چکیده

 مقدمه: استفاده از روش های آموزشی مناسب می تواند مهارت تصمیم گیری در موقعیت های اورژانس را افزایش دهد. با توجه به اهمیت تصمیم گیری امدادگران در پیشگیری از حادتر شدن مشکلات و حفظ امنیت بیماران در اولین سطح مراقبتی, این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزشی (نقشه مفهومی و شبیه سازی بالینی ) بر تصمیم گیری بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی انجام شد.روش ها: در یک مطالعه نیمه تجربی تعداد 44 نفر از دانشجویان فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با روش سرشماری وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه شبیه سازی و نقشه مفهومی قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون, طی 3 کارگاه آموزشی مراحل تصمیم گیری در گروه شبیه سازی روی مانکن و در گروه نقشه مفهومی با ترسیم نقشه مفهومی آموزش داده شد. پس آزمون بلافاصله و آزمون یادداری 1 ماه بعد از اجرای دوره انجام شد. برای جمع آوری داده ها, از کارت های تصمیم بالینی و شیوه کیوسورت با طرح سه سناریوی تروما استفاده شد. داده ها با استفاده ازآزمون آماری آنالیز واریانس تکرار شونده و تی مستقل در سطح معناداری 0.05 تجزیه و تحلیل شد.نتایج: میانگین نمرات پیش آزمون دانشجویان دو گروه تفاوت آماری معناداری نشان نداد. میانگین و انحراف معیار نمرات تصمیم گیری بالینی از مجموع 48 نمره درگروه شبیه سازی در مرحله پیش آزمون 34.95±3.68, پس آزمون 44.59±3.04 و آزمون یادداری 41.54±2.98 و به همین ترتیب در گروه نقشه مفهومی 34.18±4.55, 42.50±3.46 و 39.50±3.63 بود. که تفاوت معنادار (p<0.001) داشت. تفاوت میانگین نمرات پس آزمون با پیش آزمون در گروه نقشه مفهومی (8.37±3.99) نسبت به گروه شبیه سازی بالینی (9.63±4.38) که اختلاف آماری معنادار نداشت.نتیجه گیری: روش نقشه مفهومی و روش شبیه سازی بالینی هر دو می توانند تصمیم گیری بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی را ارتقا دهند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادق نژاد، حسین، خزاعی، طیبه، و نصیری، احمد. (1393). مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و شبیه سازی بالینی بر تصمیم گیری بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(3)، 241-251. SID. https://sid.ir/paper/59510/fa

    Vancouver: کپی

    صادق نژاد حسین، خزاعی طیبه، نصیری احمد. مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و شبیه سازی بالینی بر تصمیم گیری بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(3):241-251. Available from: https://sid.ir/paper/59510/fa

    IEEE: کپی

    حسین صادق نژاد، طیبه خزاعی، و احمد نصیری، “مقایسه تاثیر آموزش به روش نقشه مفهومی و شبیه سازی بالینی بر تصمیم گیری بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 3، pp. 241–251، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59510/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا