مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بسته آموزش پاسخ گو: نقد برنامه درسی دندانپزشکی عمومی

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 69

چکیده

 مقدمه: بازنگری برنامه درسی مبنا و ضرورتی برای توسعه آموزش محسوب می شود. هدف برنامه درسی دندانپزشکی عمومی تربیت دندانپزشک با حداقل توانمندی های مورد انتظار می باشد. بنابر اهمیت این رشته در ارتقا سلامت جامعه, این مطالعه با هدف نقد برنامه درسی دندانپزشکی عمومی از دیدگاه ذی نفعان به منظور بازنگری آن و در راستای بسته آموزش پاسخ گو و عدالت محور, در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, در سال 1395 انجام شد.روش ها: این مطالعه به روش کیفی انجام شد. گردآوری اطلاعات به روش های بررسی مستندات, مصاحبه های فردی و گروهی بود. نمونه گیری هدف مند با مشارکت 30 نفر از ذی نفعان برنامه درسی دندانپزشکی عمومی و برگزاری 10 جلسه مصاحبه انجام شد. متن مصاحبه ها در نرم افزار MAXQDA-10 وارد شد و با روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شده (قیاسی) تحلیل شد.نتایج: نقد برنامه درسی بر اساس دیدگاه ذی نفعان و بر اساس 3 طبقه اصلی نقاط ضعف, نقاط قوت و راه کارهای پیشنهادی از دیدگاه ذی نفعان و مطابق اجزای اصلی در برنامه درسی شامل نیازسنجی, اهداف, استراتژی های آموزشی, محتوا, منابع آموزشی, فضای آموزشی, فعالیت های یادگیری فراگیران, اجرا و ارزشیابی و در 14 درس انجام شد. به طور کلی از دیدگاه ذی نفعان, بازنگری برنامه درسی مفید است ولی تغییرات ناگهانی و بدون توجیه سازی ذی نفعان و فراهم نبودن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برای اجرا باعث شکست در اجرای برنامه درسی شده است.نتیجه گیری: به نظر می رسد نارضایتی ذی نفعان از برنامه درسی دندانپزشکی عمومی به دلیل اجرای شتابزده برنامه درسی اخیرا بازنگری شده و فراهم نبودن زیرساخت هایی برای اجرای آن و رسیدن به اهداف ایده آل گرایانه برنامه درسی است. از این رو بازنگری با نیازسنجی جامع از ذی نفعان برنامه درسی و اجرای آزمایشی آن و همچنین فراهم سازی بسترهای اجرایی و توجیه سازی ذی نفعان برای توسعه و موفقیت برنامه درسی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

دریازاده، سعیده، فقیهی، عطیه، یقینی، جابر، و یمانی، نیکو. (1396). بسته آموزش پاسخ گو: نقد برنامه درسی دندانپزشکی عمومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17(ویژه نامه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی)، 54-69. SID. https://sid.ir/paper/59521/fa

Vancouver: کپی

دریازاده سعیده، فقیهی عطیه، یقینی جابر، یمانی نیکو. بسته آموزش پاسخ گو: نقد برنامه درسی دندانپزشکی عمومی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1396؛17(ویژه نامه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی):54-69. Available from: https://sid.ir/paper/59521/fa

IEEE: کپی

سعیده دریازاده، عطیه فقیهی، جابر یقینی، و نیکو یمانی، “بسته آموزش پاسخ گو: نقد برنامه درسی دندانپزشکی عمومی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 17، no. ویژه نامه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، pp. 54–69، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59521/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button