مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

995
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت ارزشیابی تحصیلی دروس تخصصی نظری دوره کارشناسی پیوسته مامایی

صفحات

 صفحه شروع 346 | صفحه پایان 355

چکیده

 مقدمه: استفاده از آزمون خوب پیشرفت تحصیلی, مستلزم در نظر گرفتن تمامی هدف های آموزشی و همه محتوای برنامه درسی است. در این تحقیق, با توجه به اهمیت دروس تخصصی نظری مامایی, محققین به ارزیابی نحوه ارزشیابی و بررسی سوالات آزمون های ارزشیابی از نظر سطح سوالات و تطابق آن با اهداف آموزشی پرداخته اند. روش ها: این تحقیق توصیفی به شکل مقطعی بر روی ارزشیابی های هجده درس تخصصی نظری مامایی طی دو نیم سال تحصیلی 86-1385 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه بود. متغیرهای مورد بررسی شامل ابزارهای ارزشیابی, توزیع نوع سوالات, سطح سوالات امتحان و سطح عنوان شده در طرح درس (بر اساس طبقه بندی بلوم) و ضریب دشواری و شاخص تمیز سوالات, تعداد سوالات مناسب و تعداد سوالات امتحان برای هر محتوای درسی بود. نتایج: در پنج درس (27.78 درصد) امتحان میان ترم برگزار شده بود. هفتاد و یک درصد سوالات در سطح یک طبقه بندی بلوم قرار داشت. بین سطح سوالات امتحانات میان ترم و پایان ترم با سطح اهداف آموزشی ارتباط معنی داری وجود داشت. فراوانی نسبی سوالات آسان در امتحانات پایان ترم 52.35 درصد بود و 44.27 درصد سوالات دارای ضریب تمیز مناسب بودند. بین تعداد سوالات به ازای هر محتوای آموزشی در امتحان با برآورد تعداد سوالات مناسب برای هر محتوای آموزشی, همبستگی معنی دار بود. نتیجه گیری: اکثر ارزشیابی های انجام شده دروس تخصصی نظری مامایی از نوع تراکمی و سوالات عمدتا آسان و نسبت سوالات با تمیز کم و نامناسب نیز بیش از حد مورد انتظار است. سوالات چند گزینه ای, معمول ترین ابزار اندازه گیری در ارزشیابی دروس نظری تخصصی مامایی است که با کاهش سطح سوالات از سطوح مورد انتظار همراه شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی، اشرف ، احسان پور، سهیلا، و حسن زاده، اکبر. (1388). وضعیت ارزشیابی تحصیلی دروس تخصصی نظری دوره کارشناسی پیوسته مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(4 (پیاپی 24))، 346-355. SID. https://sid.ir/paper/59528/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی اشرف ، احسان پور سهیلا، حسن زاده اکبر. وضعیت ارزشیابی تحصیلی دروس تخصصی نظری دوره کارشناسی پیوسته مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1388؛9(4 (پیاپی 24)):346-355. Available from: https://sid.ir/paper/59528/fa

    IEEE: کپی

    اشرف کاظمی، سهیلا احسان پور، و اکبر حسن زاده، “وضعیت ارزشیابی تحصیلی دروس تخصصی نظری دوره کارشناسی پیوسته مامایی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 24)، pp. 346–355، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59528/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا