مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,144
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای بر وضعیت سلامت روانی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 261 | صفحه پایان 269

چکیده

 زمینه و هدف: سلامت روانی پدیده ای است که از دیرباز مورد توجه روانشناسان, پزشکان و عالمان دینی بوده و متاثر از مجموعه ای از عوامل جسمی, اجتماعی و شناختی است. با توجه به موثر بودن آموزش مهارت های مقابله ای در افزایش سلامت روانی, مطالعه حاضر با هدف دستیابی بر تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای در تامین سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام پذیرفت.روش کار: روش مطالعه با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مطالعه روش تحقیق آزمایشی بوده است. جامعه آماری مطالعه را کلیه دانشجویان دختر و پسری تشکیل می دادند (N=112) که در نیم سال دوم سال تحصیلی 1384-85 در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشغول به تحصیل بودند و در پرسشنامه GHQ-28 (که چهار زیر مقیاس اضطراب, افسردگی, علایم جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی را می سنجد) نمره 23 یا بالاتر از آن گرفتند. در مرحله بعدی نمونه مورد نیاز یعنی 80 نفر دانشجوی دختر و پسر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (40 نفر) تقسیم شدند. سپس به مدت 4 هفته بر روی گروه آزمایش, مهارت های مقابله ای آموزش داده شد (هر هفته دو جلسه در مجموع 8 جلسه) و گروه کنترل در این مدت در معرض هیچ متغیری قرار نگرفت. در پایان داده های بدست آمده از 62 نفر (18 نفر افت آزمودنی), با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد که آموزش مهارت های مقابله ای در کاهش علایم اختلال روانی بویژه جسمانی سازی علایم و اضطراب دانشجویان مشکوک به اختلال روانی موثر است (P<0.001). اما تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای در کاهش میزان افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانشجویان معنی دار نبود.نتیجه گیری: آموزش مهارت های مقابله ای روش مناسبی برای کاهش علایم اختلالات روانی در بین دانشجویان مشکوک به اختلال روانی است. بنابراین پیشنهاد می شود به منظور پیشگیری و کاهش علایم اختلالات روانی, مهارت های مقابله ای به دانشجویان آموزش داده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صادقی موحد، فریبا، نریمانی، محمد، و رجبی، سوران. (1387). بررسی تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای بر وضعیت سلامت روانی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، 8(3 (پیاپی 29))، 261-269. SID. https://sid.ir/paper/59850/fa

Vancouver: کپی

صادقی موحد فریبا، نریمانی محمد، رجبی سوران. بررسی تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای بر وضعیت سلامت روانی دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل[Internet]. 1387؛8(3 (پیاپی 29)):261-269. Available from: https://sid.ir/paper/59850/fa

IEEE: کپی

فریبا صادقی موحد، محمد نریمانی، و سوران رجبی، “بررسی تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای بر وضعیت سلامت روانی دانشجویان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، vol. 8، no. 3 (پیاپی 29)، pp. 261–269، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59850/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button