مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,232
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

637
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش آموزش مهارتهای حل مساله در بهبود بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) ناشی از زلزله بم (با تاکید بر جنسیت)

صفحات

 صفحه شروع 294 | صفحه پایان 300

چکیده

 مقدمه: اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) به واکنش شدید و معمولا دیرپا در مقابل عوامل استرس زای شدید نظیر سوانح طبیعی (مانند زلزله, سیل) و بلایای ساخته دست بشر (مانند جنگ, قتل) اطلاق می شود. هدف از انجام این پژوهش, بررسی اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله در کاهش علایم اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) و نوع روشهای مقابله ای در گروهی از زلزله زدگان بم با تاکید بر جنسیت بود.روش کار: نوع پژوهش از انواع طرحهای تجربی است, پس از نمونه گیری, به وسیله فرم مصاحبه بالینی ساختار یافته و مقیاس اختلال استرس پس از ضربه می سی سی پی برای 160 نفر تشخیص PTSD داده شد, و نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (تحت آموزش مهارتهای حل مساله قرار گرفتند) و شاهد (تحت آموزش مهارتهای حل مساله قرار نگرفتند) تقسیم شدند. پس از آموزش مهارت های حل مساله مجددا از نمونه ها, آزمون فرم مصاحبه بالینی ساختار یافته و بدنبال آن آزمون مهارتهای مقابله ای به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها, از آزمون آماری t و آنالیز واریانس استفاده گردید.نتایج: حدود 61.6% افراد جامعه دارای علایم PTSD بودند و تفاوت معنی داری بین زن و مرد از نظر شدت علایم PTSD وجود نداشت. در میانگین شدت علایم PTSD در دو گروه آزمایشی و شاهد در نمرات حاصل از تفاضل مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد این در حالی است که میزان کاهش علایم PTSD در گروه زنان پس از مداخله, تفاوت معنی داری با میزان کاهش این علایم در گروه مردان ندارد. با مقایسه میانگین نمرات آزمودنیها در آزمون مهارتهای مقابله ای مساله مدار و مهارتهای مقابله ای هیجان مدار در دو گروه شاهد و مورد در شرایط پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی دار آماری مشاهده گردید با این حال بین زنان و مردان از لحاظ میزان استفاده از شیوه مقابله ای مساله مدار, تفاوت معنی داری وجود ندارد و بین زنان و مردان از لحاظ میزان استفاد از شیوه مقابله ای هیجان مدار تفاوت معنی دار است.نتیجه گیری: وجود تفاوت معنی دار بین نتایج پیش آزمون و پس آزمون گروه مورد و گروه شاهد بیانگر تاثیر آموزش مهارتهای حل مساله در کاهش علایم PTSD می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قماشچی، فردوس. (1387). بررسی نقش آموزش مهارتهای حل مساله در بهبود بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) ناشی از زلزله بم (با تاکید بر جنسیت). مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، 8(3 (پیاپی 29))، 294-300. SID. https://sid.ir/paper/59853/fa

Vancouver: کپی

قماشچی فردوس. بررسی نقش آموزش مهارتهای حل مساله در بهبود بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) ناشی از زلزله بم (با تاکید بر جنسیت). مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل[Internet]. 1387؛8(3 (پیاپی 29)):294-300. Available from: https://sid.ir/paper/59853/fa

IEEE: کپی

فردوس قماشچی، “بررسی نقش آموزش مهارتهای حل مساله در بهبود بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) ناشی از زلزله بم (با تاکید بر جنسیت)،” مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، vol. 8، no. 3 (پیاپی 29)، pp. 294–300، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59853/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا