مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

879
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مهارتهای مقابله ای مادران و علائم اختلال بی-اعتنایی مقابله ای کودکان خانواده های نظامی

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 128

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مهم ترین مفاهیم در حوزه فرزندپروری مشکلات رفتاری کودک است و تاثیر آن بر روابط والد-کودک قابل توجه است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه مهارتهای زندگی بر مهارتهای مقابله ای مادران و علایم اختلال بی اعتنایی مقابله ای دانش آموزان خانواده های نظامی است. مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر, نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. از بین خانواده های شاغل نظامی شهر تبریز در سال 1396, 40 نفر از والدین دارای کودکان 6 الی 8 ساله که با استفاده از مصاحبه تشخیصی, دارای تشخیص اختلال بی اعتنایی براساسDSM-5 به صورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی, مهارتهای مقابله لازاروس و علایم مرضی کودک, ابزارهای این مطالعه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بودند و بر اساس نتایج پیش آزمون مادران گروه آزمایش در 8 جلسه 45 دقیقه ای برنامه مهارتهای زندگی شرکت نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18, آزمونهای آماری تی مستقل, آنکوا و مانکوا تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد آموزش مادران موجب افزایش مهارت های جستجوی حمایت اجتماعی, مسیولیت پذیری, حل مدبرانه مساله, ارزیابی مجدد مثبت و کاهش مهارت های مقابله ای رویارویی گر, دوری گزینی, خوشتن داری, گریز-اجتناب مادران و علایم اختلال بی اعتنایی مقابله ای دانش آموزان شده است (001/0=p) که حاکی از اثربخشی این روش آموزشی است. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد آموزش مهارتهای زندگی منجر به بهبود مهارت های مقابله ای مادران در ارتباط با فرزندانشان شده و این روش بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان تاثیر مطلوبی دارد. از این رو, پژوهشگر این روش درمانی را بر روی مشکلات کودک-والد پیشنهاد می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زینالی، شیرین، و رستمی، حسین. (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مهارتهای مقابله ای مادران و علائم اختلال بی-اعتنایی مقابله ای کودکان خانواده های نظامی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 8(2 )، 118-128. SID. https://sid.ir/paper/394507/fa

    Vancouver: کپی

    زینالی شیرین، رستمی حسین. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مهارتهای مقابله ای مادران و علائم اختلال بی-اعتنایی مقابله ای کودکان خانواده های نظامی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1399؛8(2 ):118-128. Available from: https://sid.ir/paper/394507/fa

    IEEE: کپی

    شیرین زینالی، و حسین رستمی، “اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مهارتهای مقابله ای مادران و علائم اختلال بی-اعتنایی مقابله ای کودکان خانواده های نظامی،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 8، no. 2 ، pp. 118–128، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button