مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی دانشکده پزشکی شیراز و ارتباط آن با تعهد سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 233 | صفحه پایان 239

چکیده

 مقدمه: شناسایی سبک رفتار مدیران و رابطه آن با تعهد سازمانی کارکنان, نگرش های شغلی کارکنان و میزان رضایت آنها یکی از مباحث مورد توجه مدیریت در چند دهه گذشته است. هدف این پژوهش بررسی سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی و ارتباط آن با تعهد سازمانی اعضای هیات علمی می باشد. روش کار: نمونه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی شیراز بود. برای سنجش سبک رهبری مدیران از پرسشنامه رهبری چند عاملی که به وسیله برنارد در سال 1985 ساخته شد, استفاده گردید. همچنین به منظور سنجش میزان تعهد سازمانی از مقیاس تعهد سازمانی که توسط پورتر, مائودی و استیرز در سال 1974 ساخته شده استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری همبستگی, t و آنالیز واریانس و رگرسیون چند گانه استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد بین گروه های آموزشی و میزان استفاده از سبک رهبری تفاوت معنی دار بود بطوری که گروه های علوم پایه نسبت به گروه های بالینی از هر دو سبک رهبری تحولی و تعاملی بیشتر استفاده می کردند. میزان تعهد سازمانی اعضای هیات علمی بیشتر در حد متوسط بود. از بین ابعاد وارد شده بعد فرمند از بین ابعاد سبک رهبری تحول آفرین و بعد پاداش مشروط از بین ابعاد سبک رهبری تعامل گرا بیشترین میزان تبیین را برای متغیر وابسته یعنی تعهد سازمانی داشته است. زنان نسبت به مردان دارای تعهد سازمانی بیشتری بودند .(P<0.05)نتیجه گیری: به نظر می رسد مدیران علوم پایه موفقیت بیشتری در استفاده از هر دو سبک رهبری برای برانگیختن اعضاء دارند که ممکن است به دلیل ماهیت رشته های علوم پایه و لزوم آزادی عمل بیشتر آنها در استفاده از هر دو سبک رهبری باشد که می تواند بیشترین تاثیر را بر متغیرهای مهم سازمانی از جمله تعهد بر بگذارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطفی، فرهاد، مختارپور، صدیقه، مومنی راد، اکبر، امینی، میترا، و کجوری، جواد. (1391). بررسی سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی دانشکده پزشکی شیراز و ارتباط آن با تعهد سازمانی. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، 16(3)، 233-239. SID. https://sid.ir/paper/60554/fa

    Vancouver: کپی

    لطفی فرهاد، مختارپور صدیقه، مومنی راد اکبر، امینی میترا، کجوری جواد. بررسی سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی دانشکده پزشکی شیراز و ارتباط آن با تعهد سازمانی. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)[Internet]. 1391؛16(3):233-239. Available from: https://sid.ir/paper/60554/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد لطفی، صدیقه مختارپور، اکبر مومنی راد، میترا امینی، و جواد کجوری، “بررسی سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی دانشکده پزشکی شیراز و ارتباط آن با تعهد سازمانی،” مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، vol. 16، no. 3، pp. 233–239، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/60554/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button