Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,199
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی آموزش بالینی در بخشهای اطفال بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1394

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 71

چکیده

 زمینه و هدف:آموزش بالینی از مهمترین ارکان آموزش در پزشکی بوده و هدف آن تامین نیروی انسانی کارآمد, متبحر و آگاه جهت رفع نیازهای بهداشتی درمانی جامعه است. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی آموزش بالینی بخش های اطفال بیمارستان آموزشی کودکان مفید, امام حسین (ع), شهدای تجریش و لقمان بر اساس استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی در سال94 طراحی شده است. روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که در سال 94 اجرایی شد. از هر یک از بخش های اطفال بیمارستان های امام حسین (ع), شهدای تجریش, لقمان و کودکان مفید, اساتید, دستیاران کودکان و کارورزان بعنوان جامعه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه ای محقق ساخته است که در آن استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت که شامل استانداردهای آموزش در کلینیک سرپایی, استانداردهای راندهای آموزشی, استانداردهای گزارش صبحگاهی, استانداردهای ژورنال کلاب, استانداردهای تریاژ و استانداردهای مراکز مهارت های بالینی می باشند در قالب 100 سوال بصورت مکتوب پرسیده شد. داده های جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS-16 شده و مورد آنالیز قرار گرفت. یافته ها: پرسشنامه ها توسط 95 نفر در بیمارستان های لقمان (16نفر), امام حسین (12 نفر), شهدا (15نفر) و مفید (52 نفر) تکمیل گردید.از بین افرادی که پرسشنامه ها را تکمیل نمودند 27 (28.4%) نفر کارورز, 50 (52.6%) نفر دستیار و 18 (18.9%) نفر هیات علمی بودند. یافته ها نشان داد که هیچکدام از استانداردهای آموزش بالینی بطور صددرصد از دیدگاه هیات علمی, دستیار و کارورز مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت اعمال نمی شود. در تمام موارد هیات علمی در مقایسه با دستیار و کارورز, امتیاز بالاتری را به ترتیب به گزارش صبحگاهی, آموزش در کلینیک های سرپایی, تریاژ, راند آموزشی, مرکز مهارت های بالینی, ژورنال کلاب داده بودند. در تمام بیمارستان های مورد مطالعه مرکز مهارت های بالینی و ژورنال کلاب کمترین امتیاز را اخذ کرد. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که از نظر دستیار, هیات علمی و کارورز بطور میانگین هیچکدام از استانداردهای آموزش بالینی تعریف شده از سوی وزارت بهداشت, بطور کامل و صدردصد رعایت نمی گردد اگرچه گزارش صبحگاهی وضعیت مطلوب و قابل قبولی داشت. با این وجود در استانداردهای مربوط به مرکز مهارتهای بالینی و ژورنال کلاب هنوز ضعف هایی وجود دارد که با توجه به اهمیت آنها, می بایست برای ارتقا و بهبود وضعیت تمهیداتی اندیشیده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

طیبی، سمیه، حسینی، سیدحسین، حسینی ذیجود، سیدمصطفی، نوری، شمیلا، و درخشانفر، حجت. (1396). ارزشیابی آموزش بالینی در بخشهای اطفال بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی در سال 1394. مجله طب نظامی، 19(1 )، 63-71. SID. https://sid.ir/paper/61756/fa

Vancouver: کپی

طیبی سمیه، حسینی سیدحسین، حسینی ذیجود سیدمصطفی، نوری شمیلا، درخشانفر حجت. ارزشیابی آموزش بالینی در بخشهای اطفال بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی در سال 1394. مجله طب نظامی[Internet]. 1396؛19(1 ):63-71. Available from: https://sid.ir/paper/61756/fa

IEEE: کپی

سمیه طیبی، سیدحسین حسینی، سیدمصطفی حسینی ذیجود، شمیلا نوری، و حجت درخشانفر، “ارزشیابی آموزش بالینی در بخشهای اطفال بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی در سال 1394،” مجله طب نظامی، vol. 19، no. 1 ، pp. 63–71، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/61756/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا