مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان قبل و بعد شیوه نامه اجرایی چرخش

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 113

چکیده

 مقدمه: کلیه دستیاران تخصصی کودکان می باید از شرایط آموزشی یکسانی بهره مند گردند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علی رغم دارا بودن هفت بیمارستان آموزشی تحت پوشش, فاقد بخش های تخصصی و فوق تخصصی یکسان در تمامی مراکز است. این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان در بخش های مختلف پیش از اجرای شیوه نامه چرخش و پس از آن انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی-مقطعی در دو فاز متوالی, در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اجرا درآمد. در فاز نخست, شیوه نامه چرخشی دستیاران تخصصی کودکان تحت نظر متخصصان این حوزه تدوین شد. در فاز دوم پژوهش سال 1396, با طراحی پرسشنامه محقق ساخته تأثیر اجرای شیوه نامه بر مهارت های بالینی دستیاران کودکان بررسی شد. مهارت های بالینی الزامی برای دستیاران کودکان, به تفکیک هر بخش (13 بخش) و 35 مهارت انتخاب شدند. سطح توانایی ها بر اساس مقیاس لیکرت امتیاز 1 (بسیار ضعیف) تا 5 (عالی) به صورت خود ایفا تعیین شد. از تعداد 84 پرسشنامه توزیع شده, 69 دستیار به پرسشنامه ها پاسخ دادند (38 نفر بر اساس شیوه نامه جدید چرخش و 31 نفر بر اساس روش پیشین). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی وآزمون کروسکال والیس انجام شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره مهارت های بالینی دستیاران کودکان گروه چرخشی, در بخش های نوزادان, نفرولوژی, اورژانس, عفونی, گوارش, ریه, قلب, روماتولوژی, خون و آنکولوژی بیش تر از گروه های پیشین بود. متوسط مهارت های بالینی دستیاران چرخشی در بخش های غدد وآسم وآلرژی پایین تر از سایر دستیاران بود. نتیجه گیری: با تکیه بر یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که اجرای شیوه نامه چرخشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بازه زمانی مورد مطالعه تأثیر مثبتی بر ارتقای مهارت های بالینی دستیاران کودکان داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، عبداله، طبیبی، پونه، شیاری، رضا، فهیم زاد، علیرضا، زینالی، وحیده، و موسوی نسب، الهام. (1398). مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان قبل و بعد شیوه نامه اجرایی چرخش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82 )، 104-113. SID. https://sid.ir/paper/364752/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی عبداله، طبیبی پونه، شیاری رضا، فهیم زاد علیرضا، زینالی وحیده، موسوی نسب الهام. مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان قبل و بعد شیوه نامه اجرایی چرخش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛19(82 ):104-113. Available from: https://sid.ir/paper/364752/fa

    IEEE: کپی

    عبداله کریمی، پونه طبیبی، رضا شیاری، علیرضا فهیم زاد، وحیده زینالی، و الهام موسوی نسب، “مقایسه نمره مهارت دستیاران کودکان قبل و بعد شیوه نامه اجرایی چرخش،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 19، no. 82 ، pp. 104–113، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364752/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button