Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,321
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,204
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 177

چکیده

 پیش زمینه و هدف: اختلال اتیسم که در IV DSM - از اختلالات فراگیر رشدی دوران کودکی به شمار می آمد, در DSM-5 با عنوان اختلال طیف درخودماندگی و جزو اختلالات رشد عصبی دسته بندی شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب, افسردگی, استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم صورت گرفته است.مواد و روش کار: پژوهش فوق با روش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه پژوهش کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم مراجع به مرکز سرپایی روان پزشکی کودک و نوجوان مرکز آموزشی درمانی شفا رشت در 6 ماهه دوم سال 1392 و نمونه ها شامل 20 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم بودند که نمره اضطراب و افسردگی آن ها بالاتر از نقطه برش بود. آزمودنی ها در مرحله اول به روش نمونه گیری در دسترس (هدفمند) انتخاب شدند و بعد به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. پیش آزمون شامل پرسشنامه های اضطراب بک, افسردگی بک, سیاهه تنیدگی والدینی (PSI) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHO QOL-BREF) بود که بر روی هر دو گروه اجرا شد سپس برنامه روان درمانی حمایتی و آموزش گروهی, طی شش هفته, هر هفته یک جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمون اجرا شد. نتایج با تحلیل کوواریانس بررسی شد.نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی توانست نمره اضطراب, افسردگی, استرس را در گروه آزمون به طور معنی داری کاهش داده و کیفیت زندگی شان را ارتقاء بخشد. درحالی که هیچ تغییر معنی داری در گروه کنترل مشاهده نشد (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: به نظر می رسد که تاکید بر این نوع مداخلات درمانی توسط نظام سلامت کشور می تواند تاثیر قابل توجهی بر این وجوه از سلامت روان بیماران مذکور داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقتدر، لیلا، اکبری، بهمن، و حقگو سیاهگورابی، مطهره. (1395). تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب, افسردگی, استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، 27(2)، 167-177. SID. https://sid.ir/paper/63742/fa

    Vancouver: کپی

    مقتدر لیلا، اکبری بهمن، حقگو سیاهگورابی مطهره. تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب, افسردگی, استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)[Internet]. 1395؛27(2):167-177. Available from: https://sid.ir/paper/63742/fa

    IEEE: کپی

    لیلا مقتدر، بهمن اکبری، و مطهره حقگو سیاهگورابی، “تاثیر روان درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب, افسردگی, استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم،” مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، vol. 27، no. 2، pp. 167–177، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/63742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا