Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,312
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,037
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت، فراوانی، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک های حرکتی

صفحات

 صفحه شروع 948 | صفحه پایان 959

چکیده

 پیش زمینه و هدف: اختلالات تیک از جمله مهم ترین اختلالات دوران کودکی است که در صورت عدم درمان و بهبودی می تواند زندگی حال و آینده کودکان مبتلا را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت, فراوانی, پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک های حرکتی صورت گرفته است.مواد و روش کار: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی با خط پایه استفاده شده است. شرکت کنندگان این پژوهش را 3 پسر 7 تا 12 ساله از مراجعه کنندگان به کلینیک روان پزشکی شهر تبریز تشکیل دادند که بر اساس نمونه گیری هدفمند و پس از مصاحبه تشخیصی مبتلا به سندرم تورت (1 نفر) و تیک حرکتی (2 نفر) تشخیص داده و بر اساس ملاک های ورود و احراز شرایط پژوهش انتخاب شدند. شرکت کنندگان پس از اجرای خط پایه وارد طرح درمان شدند و آموزش فنون وارونه سازی عادت را به صورت انفرادی در طی 8 جلسه دریافت کردند که این جلسات دو بار در هفته, هر جلسه به مدت 60 دقیقه و در طول 1 ماه تشکیل شدند. تغییرات درمانی, درصد بهبودی و اندازه اثر درمان توسط مقیاس شدت کلی تیک یل (YGTSS) به دست آمد.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش شدت, فراوانی, پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک های حرکتی می شود. پیگیری 1 ماهه بعد از اتمام درمان حاکی از ماندگاری این نتایج بود.بحث و نتیجه گیری: کودکان مبتلا به انواع اختلالات تیک و خانواده هایآن هامی توانند با یادگیری مجموعه ای از فنون رفتاری کاهش و بهبودی قابل ملاحظه ای را در تیک ها شاهد باشند. آموزش فنون وارونه سازی عادت یکی از درمان های موثر رفتاری برای این گروه از اختلالات می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانجانی، زینب، باباپورخیرالدین، جلیل، نورآذر، سیدغلامرضا، و سروری، محسن. (1394). اثر بخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت, فراوانی, پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک های حرکتی. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، 26(11)، 948-959. SID. https://sid.ir/paper/64352/fa

    Vancouver: کپی

    خانجانی زینب، باباپورخیرالدین جلیل، نورآذر سیدغلامرضا، سروری محسن. اثر بخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت, فراوانی, پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک های حرکتی. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)[Internet]. 1394؛26(11):948-959. Available from: https://sid.ir/paper/64352/fa

    IEEE: کپی

    زینب خانجانی، جلیل باباپورخیرالدین، سیدغلامرضا نورآذر، و محسن سروری، “اثر بخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت, فراوانی, پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک های حرکتی،” مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، vol. 26، no. 11، pp. 948–959، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/64352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا