مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,303
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,325
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک شده و اختلال خوردن در دانش آموزان مبتلا به علائم اختلال خوردن

صفحات

 صفحه شروع 801 | صفحه پایان 810

چکیده

 پیش زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک شده و اختلال خوردن در دانش آموزان مبتلابه علائم اختلال خوردن انجام گرفته است.مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم مبتلابه علائم اختلال خوردن شهر جوانرود در سال تحصیلی 95-1394 بود, به منظور اجرای پژوهش غربالگری انجام گرفت, ابتدا 370 شرکت کننده با دامنه سنی 15 تا 18 سال, پرسشنامه نگرش خوردن گارنر و همکاران (1979) را تکمیل نمودند که از میان آن ها 30 نفر مبتلا به علائم اختلال خوردن با توجه به نمره کسب شده 20 یا بالاتر از پرسشنامه نگرش خوردن انتخاب گردید, سپس 30 نفر منتخب به صورت تصادفی به دو گروه پانزده تایی آزمایش و گواه تقسیم شدند و پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) را نیز تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه نوددقیقه ای (هفته ای یک جلسه) به مدت 2 ماه به صورت گروهی تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. تحلیل داد های خام با استفاده از spss 19 و اجرای آزمون های توصیفی و استنباطی ازجمله آنالیز کوواریانس صورت گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که علائم اختلال خوردن و استرس در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون به طور معنی داری کاهش یافته است (30.37=F,P<0.001 ).بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش موید اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش استرس ادراک شده و اختلال خوردن است. 

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قادری جاوید، سارا، غلامرضایی، سیمین، و رضایی، فاطمه. (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک شده و اختلال خوردن در دانش آموزان مبتلا به علائم اختلال خوردن. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، 27(9)، 801-810. SID. https://sid.ir/paper/64399/fa

    Vancouver: کپی

    قادری جاوید سارا، غلامرضایی سیمین، رضایی فاطمه. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک شده و اختلال خوردن در دانش آموزان مبتلا به علائم اختلال خوردن. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)[Internet]. 1395؛27(9):801-810. Available from: https://sid.ir/paper/64399/fa

    IEEE: کپی

    سارا قادری جاوید، سیمین غلامرضایی، و فاطمه رضایی، “اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک شده و اختلال خوردن در دانش آموزان مبتلا به علائم اختلال خوردن،” مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، vol. 27، no. 9، pp. 801–810، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/64399/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button