Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,584
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

657
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر شدت علائم سندرم قبل از قاعدگی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه: سندرم قبل از قاعدگی, مجموعه ای از علائم ناخوشایند فیزیکی, روانی یا رفتاری است که به صورت تکرار شونده در فاز لوتئال چرخه قاعدگی مشاهده می شود. 90 درصد زنان, درجاتی از نشانه های سندرم قبل از قاعدگی را تجربه می کنند. تاکنون درمانی برای سندرم قبل از قاعدگی تایید نشده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر شدت علائم روانی و جسمانی سندرم قبل از قاعدگی دانشجویان انجام شد.روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی دو گروهه از بهمن ماه سال 1391 تا پایان خرداد ماه سال 1392 بر روی 68 دانشجوی سال اول کارشناسی ساکن در خوابگاه دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. افراد به طور تصادفی در دو گروه آموزش و کنترل قرار گرفتند. گروه آموزش, مهارت های زندگی را طی 8 جلسه آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه اطلاعات فردی و قاعدگی, پرسشنامه سلامت عمومی, فرم تشخیص موقت سندرم قبل از قاعدگی, فرم ثبت وضعیت روزانه علائم و فرم های سنجش آگاهی و نگرش درباره سندرم قبل از قاعدگی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های من ویتنی, تی مستقل, تی زوج و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میزان p کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.یافته ها: دو گروه از نظر متغیرهای سن, سن منارک, شاخص توده بدنی, تحصیلات و شغل پدر و مادر, رشته تحصیلی, طبقه اجتماعی- اقتصادی, دیسمنوره و شدت آن, شدت سندرم قبل از قاعدگی, تاخیر در انجام فعالیت های روزانه و غیبت از کلاس درس به دلیل سندرم قبل از قاعدگی, آگاهی و نگرش درباره سندرم قبل از قاعدگی همگن بودند. دو گروه از نظر شدت علائم روانی سندرم قبل از قاعدگی بعد از مداخله تفاوت معنی داری داشتند (p=0.005). اما از نظر شدت علائم جسمانی سندرم قبل از قاعدگی در بعد از مداخله, تفاوت معنی داری مشاهده نشد (p=0.907).نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی, شدت علائم روانی سندرم قبل از قاعدگی را کاهش می دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نورانی سعدالدین، شهلا، دادی گیوشاد، رقیه، اسماعیلی، حبیب اله، و سپهری شاملو، زهره. (1392). بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر شدت علائم سندرم قبل از قاعدگی. مجله زنان مامایی و نازایی ایران، 16(68)، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/65222/fa

    Vancouver: کپی

    نورانی سعدالدین شهلا، دادی گیوشاد رقیه، اسماعیلی حبیب اله، سپهری شاملو زهره. بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر شدت علائم سندرم قبل از قاعدگی. مجله زنان مامایی و نازایی ایران[Internet]. 1392؛16(68):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/65222/fa

    IEEE: کپی

    شهلا نورانی سعدالدین، رقیه دادی گیوشاد، حبیب اله اسماعیلی، و زهره سپهری شاملو، “بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر شدت علائم سندرم قبل از قاعدگی،” مجله زنان مامایی و نازایی ایران، vol. 16، no. 68، pp. 1–11، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/65222/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا