مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

753
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 54

چکیده

 سابقه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی بر کاهش کیفیت زندگی, عملکرد اجتماعی و تحصیلی نوجوانان و زنان جوان موثر است. نظر به اهمیت حفظ سلامتی دختران نوجوان, این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر اجرا شد.مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی در میان 120 نفر در قالب دو گروه 60 نفری آزمون و کنترل انجام شد و آزمودنی ها به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها شامل: پرسشنامه مشخصات دموگرافیک, پرسشنامه پژوهشگرساخته مشتمل بر آگاهی, رفتار و تمامی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بود. مداخله آموزشی نیز 4 جلسه سخنرانی 60-45 دقیقه ای را شامل می شد. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS 16 و آزمون های Smirnov -Kolmogrov, Wilcoxon, T مستقل, T زوجی, Chi-Square و Mann–Whitney مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: پیش از مداخله, تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیکی و زمینه ای, آگاهی, رفتارهای پیشگیری کننده و تمامی اجزای الگو وجود نداشت (P>0.05). اما پس از اجرای مداخله, تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات آگاهی, تمامی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیری کننده در دو گروه آزمون و کنترل مشاهده شد (P<0.001).نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از سندرم پیش از قاعدگی موثر بود. با توجه به اهمیت سلامتی دختران به عنوان مادران آینده و کم هزینه بودن فعالیت های آموزش بهداشت نسبت به سایر فعالیت ها در این زمینه, لزوم بسط و تعمیم این گونه برنامه ها ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی پوردارستانی، مانیا، و پناهی، رحمان. (1396). تاثیر آموزش بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی. آموزش و سلامت جامعه، 4(2 )، 44-54. SID. https://sid.ir/paper/253696/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی پوردارستانی مانیا، پناهی رحمان. تاثیر آموزش بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1396؛4(2 ):44-54. Available from: https://sid.ir/paper/253696/fa

    IEEE: کپی

    مانیا خلیلی پوردارستانی، و رحمان پناهی، “تاثیر آموزش بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 4، no. 2 ، pp. 44–54، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253696/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button