مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,062
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چالش های بازنگری و اجرای برنامه های درسی در دانشگاه فردوسی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 147

چکیده

 امروزه, با توجه به اهمیت تمرکززدایی و گسترش برنامه درسی دانشگاه محور بیشتر تصمیمات مربوط به طراحی, اجرا, ارزشیابی, تغییر و بازنگری برنامه های درسی در دانشگاه ها اخذ می شود. از آنجا که بخشنامه اجرایی واگذاری اختیارات بازنگری برنامه های درسی به دانشگاه ها سبب تغییر بخش زیادی از برنامه های درسی شده و هر تغییر برای اجرا ممکن است با دشواری هایی مواجه باشد, پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های اجرای برنامه های درسی بازنگری شده با روش مطالعه موردی انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری شد. بر اساس یافته های به دست آمده, چالش های تغییر و اجرای برنامه درسی در دو مقوله کلی چالش های مربوط به فرایند بازنگری برنامه درسی و چالش های مربوط به فرایند اجرای تغییرات قرار می گیرد. در مقوله چالش های فرایند بازنگری, اختیار محدود گروه های آموزشی, عدم پیش بینی امکان ایجاد تغییرات جزئی و متوسط در برنامه درسی, انجام دادن مطالعات پشتیبان, نبود سواد برنامه درسی اعضای هیئت علمی و مشخص نبودن انتظارات و در مقوله چالش های فرایند اجرا, مقاومت در برابر تغییر و نداشتن انگیزه کافی برای مشارکت در اجرا, نحوه ارائه دروس, کمبود فضا, زمان و امکانات آموزشی, کمبود نیروی انسانی, نبود سازوکار نظارت بر حسن اجرا و حمایت از تغییرات و اجرای آن به عنوان مهم ترین چالش ها شناسایی شدند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وقاری زمهریر، زهرا، کرمی، مرتضی، و جعفری ثانی، حسین. (1398). چالش های بازنگری و اجرای برنامه های درسی در دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 25(1 )، 123-147. SID. https://sid.ir/paper/67846/fa

    Vancouver: کپی

    وقاری زمهریر زهرا، کرمی مرتضی، جعفری ثانی حسین. چالش های بازنگری و اجرای برنامه های درسی در دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1398؛25(1 ):123-147. Available from: https://sid.ir/paper/67846/fa

    IEEE: کپی

    زهرا وقاری زمهریر، مرتضی کرمی، و حسین جعفری ثانی، “چالش های بازنگری و اجرای برنامه های درسی در دانشگاه فردوسی مشهد،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 25، no. 1 ، pp. 123–147، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67846/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button