مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,044
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

727
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و تحلیل ابعاد باورهای معرفت شناختی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 100

چکیده

 باورهای معرفت شناختی جهت گیری های اساسی افراد در باره موضوعات یادگیری را نشان می دهد و از این رو منشا بسیاری از تحولات پایدار در زندگی تحصیلی و اجتماعی دانشجویان قرار می گیرد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل ابعاد باورهای معرفت شناختی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود و نمونه ای بالغ بر 361 نفر از دانشجویان دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد به تفکیک دانشکده های پزشکی و غیر پزشکی بررسی شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد باورهای معرفت شناختی شومر (1993) بود که برای تعیین روایی مطابق با نظر کارشناسان علوم تربیتی از روایی سازه بهره گرفته شد و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0.79 به دست آمد. در تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها از مقایسه میانگینها, t تک متغیره و t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج حاکی از نبود اعتقاد به سادگی و قطعیت در ساختار دانش و توانایی ذاتی و سریع در مفاهیم یادگیری دانشجویان است. تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق در خصوص متغیرهای تعدیل کننده نیز نشان داد که دانشجویان دوره کارشناسی ارشد نسبت به دانشجویان دوره کارشناسی باورهای معرفت شناختی ساده اندیشانه پایین تری دارند. اما بین باورهای معرفت شناختی زنان و مردان و همچنین, دانشجویان دانشکده های پزشکی و غیر پزشکی تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدابنده اویلی، عباس، سبحانی نژاد، مهدی، و فرمهینی فراهانی، محسن. (1393). شناسایی و تحلیل ابعاد باورهای معرفت شناختی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 20(1 (71))، 79-100. SID. https://sid.ir/paper/67938/fa

    Vancouver: کپی

    خدابنده اویلی عباس، سبحانی نژاد مهدی، فرمهینی فراهانی محسن. شناسایی و تحلیل ابعاد باورهای معرفت شناختی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1393؛20(1 (71)):79-100. Available from: https://sid.ir/paper/67938/fa

    IEEE: کپی

    عباس خدابنده اویلی، مهدی سبحانی نژاد، و محسن فرمهینی فراهانی، “شناسایی و تحلیل ابعاد باورهای معرفت شناختی دانشجویان،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 20، no. 1 (71)، pp. 79–100، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67938/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button