مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,313
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,470
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگویی برای تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی ایران: دیدگاه اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 107

چکیده

 تجارب بین المللی نشان می دهد که یک الگوی جهان شمول تضمین کیفیت که برای تمام کشورها کاربرد داشته باشد, وجود ندارد و هر کشوری با توجه به مختصات اجتماعی و فرهنگی خود الگوی تضمین کیفیت را طراحی و اجرا می کند. با این حال, یک سری مولفه و ابعاد به عنوان مخرج مشترک الگوهای تضمین کیفیت قابل تشخیص است که می تواند سنگ بنای تدوین الگوی تضمین کیفیت نظام آموزش عالی هر کشوری قرار گیرد. در این تحقیق با توجه به تجارب جهانی هشت بعد برای الگوهای تضمین کیفیت منظور شده است که عبارت اند از: نهاد تضمین کیفیت, نحوه مشارکت موسسات آموزش عالی در فرایند تضمین کیفیت, مبنای تعریف کیفیت, روش های ارزیابی, حوزه تاکید یا تمرکز, هدف (کارکرد), گزارش دهی و فعالیته ای پیگیری. هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی الگویی برای تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه اعضای هیات علمی بر اساس ابعاد هشت گانه یاد شده است. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق, ایجاد کننده و اداره کننده ساختار تضمین کیفیت در سطح کشور باید وزارت علوم, تحقیقات و فناوری باشد و نهادهای مدنی ضمن تعیین استانداردها (الزامات) در فرایند ارزیابی بیرونی مشارکت داشته باشند و در هر دانشگاه یک دفتر با داشتن واحدهایی در دانشکده ها به منظور تضمین کیفیت درونی تاسیس شود. علاوه بر این, لازم است از رویه های داوطلبانه- تشویقی, مشارکتی و نرم به جای رویه های کاملا اجباری – تنبیهی, متمرکز, قضاوتی و سخت استفاده شود تا فرهنگ کیفیت در آموزش عالی ایران رایج شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدزاده، سعید، حجازی، یوسف، و بازرگان هرندی، عباس. (1386). الگویی برای تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی ایران: دیدگاه اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 13(3 (45))، 85-107. SID. https://sid.ir/paper/67991/fa

    Vancouver: کپی

    محمدزاده سعید، حجازی یوسف، بازرگان هرندی عباس. الگویی برای تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی ایران: دیدگاه اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1386؛13(3 (45)):85-107. Available from: https://sid.ir/paper/67991/fa

    IEEE: کپی

    سعید محمدزاده، یوسف حجازی، و عباس بازرگان هرندی، “الگویی برای تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی ایران: دیدگاه اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 13، no. 3 (45)، pp. 85–107، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67991/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button