مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر نقش مدیران گروه های آموزشی: مطالعه موردی دانشگاه تبریز

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 165

چکیده

 امروزه مدیریت و رهبری گروه آموزشی به دلیل پیچیدگی بیش از اندازه امور به فرایند کاملا حرفه ای تبدیل شده و زمان مدیریت غیرحرفه ای به سرآمده است. نقش اصلی رهبری آموزشی مستلزم داشتن توانایی های مدیریتی است تا از این طریق مدیر گروه آموزشی اعضای هیات علمی را حول فرهنگ سازمانی منسجم و یکپارچه گروهی گرد هم آورد و اهداف و دورنمای گروه را برای آنها ترسیم کند. بر این اساس, هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر ایفای نقش های مدیران گروه های آموزشی از دیدگاه آنان بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری مدیران گروه 10 دانشکده (برق, انسانی, دامپزشکی, علوم طبیعی, علوم تربیتی, ریاضی, فنی, فیزیک, ادبیا ت فارسی و زبان های خارجی و کامپیوتر) در دانشگاه تبریز و در سا ل 1391 بودند که 30 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن به صورت محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. از روش آماری رگرسیون چندمتغیره استفاده از کلیه آمارها و اطلاعات پژوهش از طریق نرم افزار SPSS17 تحلیل شد. یافته های تحقیق از چهار مدل رگرسیونی نشان می دهد که برای ایفای نقش رهبری در گروه آموزشی, مهارت های ارتباطی و انسانی و برای بقیه نقش ها از قبیل نقش پژوهشگری, نقش مدیریتی و در نهایت, نقش کمک به پیشرفت اعضای هیات علمی فقط داشتن انگیزه می تواند مدل را پیشبینی کند. دستاورد تحقیق حاضر با توجه به نقش های مدیران گروه آموزشی در آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران, شناخت عامل انگیزه به عنوان تنهاترین عامل موثر در اجرای نقش های مدیر گروهی است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظفری، فاروق امین، و یوسفی اقدم، رحیم. (1393). عوامل موثر بر نقش مدیران گروه های آموزشی: مطالعه موردی دانشگاه تبریز. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 20(2 (72))، 143-165. SID. https://sid.ir/paper/68029/fa

    Vancouver: کپی

    مظفری فاروق امین، یوسفی اقدم رحیم. عوامل موثر بر نقش مدیران گروه های آموزشی: مطالعه موردی دانشگاه تبریز. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1393؛20(2 (72)):143-165. Available from: https://sid.ir/paper/68029/fa

    IEEE: کپی

    فاروق امین مظفری، و رحیم یوسفی اقدم، “عوامل موثر بر نقش مدیران گروه های آموزشی: مطالعه موردی دانشگاه تبریز،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 20، no. 2 (72)، pp. 143–165، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68029/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button