مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,596
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

724
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت، اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش کیفیت خدمات دانشگاهی به دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 97

چکیده

کیفیت خدمات دانشگاهی ارائه شده به دانشجویان یکی از دغدغه های مهم دست اندرکاران آموزش عالی است. در حال حاضر, تعریف حوزه, مفهوم سازی و تعیین مولفه ها برای مفهوم کیفیت خدمات با ابهام نظری و روشی روبه روست و ریشه بسیاری از این ابهام ها و پیچیدگی ها به نبود ابزار مناسب برای اندازه گیری مربوط می شود. تهیه ابزار اندازه گیری معتبر و روا گامی ضروری در حوزه کیفیت خدمات است. هدف اصلی این پژوهش ساخت, اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش کیفیت خدمات دانشگاهی به دانشجویان بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دوره های کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران (N=33000) بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1389-90 در این دانشگاه ثبت نام کرده بودند. نمونه پژوهش شامل 290 نفر از دانشجویان بود که به طور تصادفی انتخاب و به دو قسمت مساوی45 نفری تقسیم شدند. تحلیل های اولیه و اکتشافی در نمونه اول و تحلیل های روایی یابی و تاییدی در نمونه دوم انجام شد. ابزار نهایی 45 سوال داشت که شامل شش عامل خدمات الکترونیکی, تعاملات, فضای فیزیکی, خدمات آموزشی, کتابخانه و خدمات رفاهی بود. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل های زیربنایی ابزار 0.88 تا 0.92 به دست آمد. همگونی درونی, اعتبار گویه و شاخص اعتبار مرکب به منظور اعتباریابی استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی, روایی همگرا و تشخیصی برای عامل ها نیز به منظور روایی یابی بررسی شدند. نتیجه این تحلیل ها تایید اعتبار و روایی ابزار و عامل های زیربنایی آن بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بازرگان، عباس، دادرس، محمد، و یوسفی افراشته، مجید. (1393). ساخت, اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش کیفیت خدمات دانشگاهی به دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 20(2 (72))، 73-97. SID. https://sid.ir/paper/68030/fa

    Vancouver: کپی

    بازرگان عباس، دادرس محمد، یوسفی افراشته مجید. ساخت, اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش کیفیت خدمات دانشگاهی به دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1393؛20(2 (72)):73-97. Available from: https://sid.ir/paper/68030/fa

    IEEE: کپی

    عباس بازرگان، محمد دادرس، و مجید یوسفی افراشته، “ساخت, اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش کیفیت خدمات دانشگاهی به دانشجویان،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 20، no. 2 (72)، pp. 73–97، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68030/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا