مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,329
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,187
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 93

چکیده

 اهداف: هدف از این مطالعه, ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود.مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر, از نوع هم بستگی بود و جامعه پژوهش آن را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می دادند. مقیاس تهیه شده این مطالعه, در دو مرحله مقدماتی و نهایی اجرا شد: در مرحله اجرای مقدماتی, ابتدا ابزار روی صد نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری دردسترس اجرا شد. سپس در مرحله اجرای نهایی, ابزار روی چهارصد نفر از دانشجویان اجرا شد که با روش نمونه گیری سهمیه ای برحسب جنسیت و رشته تحصیلی انتخاب شده بودند. داده ها, به کمک نسخه بیستم نرم افزار آماری SPSS و با روش تحلیل عاملی تحلیل شد. روایی مقیاس, ازطریق شیوه های داوری متخصصان و روایی هم گرا و واگرا و تحلیل عاملی و همچنین پایایی مقیاس, با کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به دست آمد.یافته ها: یافته ها نشان داد که تحلیل عاملی, تنها از یک عامل حمایت می کند. درنهایت, چهل عبارت انتخاب شد که روی هرعبارت حداقل بار عاملی, 0.3 داشت. روایی هم گرا و واگرای ابزار, ازطریق مطالعه هم بستگی با آزمون های اضطراب حالت و صفت اشپیل برگر و عزت نفس کوپر اسمیت بررسی شد. میزان هم بستگی بین عزت نفس و اضطراب از پژوهش, -0.63 و میزان هم بستگی بین اضطراب حالت و صفت اشپیل برگر و اضطراب از پژوهش, 0.65 مشاهده شد. پایایی مقیاس ازطریق آلفای کرونباخ, 0.87 و از روش بازآزمایی با یک هفته فاصله از اجرای مقدماتی, 0.76 مشاهده شد.نتیجه گیری نتایج نشان داد که مقیاس اضطراب از پژوهش, از روایی و پایایی درخورتوجهی برخوردار است و می تواند در بخش تحقیقاتی و مشاوره ای به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

غلامی بورنگ، فاطمه، مهرام، بهروز، و کارشکی، حسین. (1396). ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 23(1)، 78-93. SID. https://sid.ir/paper/16659/fa

Vancouver: کپی

غلامی بورنگ فاطمه، مهرام بهروز، کارشکی حسین. ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1396؛23(1):78-93. Available from: https://sid.ir/paper/16659/fa

IEEE: کپی

فاطمه غلامی بورنگ، بهروز مهرام، و حسین کارشکی، “ساخت و اعتباریابی مقیاس اضطراب از پژوهش برای دانشجویان،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 23، no. 1، pp. 78–93، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/16659/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button