مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

913
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

680
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت، اعتباریابی، و روایی یابی ابزار سنجش راهبردهای آماده شدن دانشجویان برای امتحان

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 41

چکیده

 زمینه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین معیارهای معتبر و پایا جهت ارزشیابی راهبردهای آمادگی دانش جویان برای امتحان در دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 95-94 به انجام رسید.روش کار: برای مطالعه توصیفی–اکتشافی حاضر, ابتدا با تجزیه و تحلیل پیشینه های موجود و الهام از آن ها, فرم 25 گویه ای بر اساس مقیاس لیکرت تدوین شد. روایی صوری ابزار با استفاده از نظر استادان صاحب نظر رشته علوم تربیتی تعیین گردید و سه نوع شاخص ارزیابی اعتبار شامل اعتبارگویه, اعتبار مرکب, و همگونی درونی مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر بررسی ساختار عاملی-تاییدی جهت روایی یابی, بررسی های دیگری مانند روایی همگرا و روایی واگرا نیز مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: تحلیل عاملی-اکتشافی برای تعیین عوامل زیربنایی ابزار اندازه گیری منجر به تعیین دو عامل راهبردهای عمیق آمادگی امتحان, شامل 12 گویه با دامنه ضریب عاملی 0.60 تا 0.80 و مقدار ویژه 12.4, و راهبردهای سطحی آمادگی امتحان, شامل 13 گویه با دامنه ضریب عاملی 0.61 تا 0.76, و مقدار ویژه 2.15 شد. مقدار آلفای کرونباخ برای عامل اول 0.94 و برای عامل دوم برابر با 0.92 بود. روایی همگرا از طریق برآورد میانگین تبیین شده برای عامل ها در این ابزار بین 0.50 و 0.57 بدست آمد که نشان از روایی همگرا در این دو عامل است. شاخص (Average Variance Extracted) AVE برای عوامل از مجذور همبستگی بین دو عامل بزرگتر بود, بنابراین روایی واگرا در این ابزار نیز تایید گردید.نتیجه گیری: ابزار ارزشیابی راهبردهای آمادگی دانشجویان برای امتحان با 25 گویه شامل دو عامل راهبردهای عمیق آمادگی امتحان با 12 گویه و راهبردهای سطحی آمادگی امتحان با 13 گویه طراحی شد که از روایی و پایایی خوبی برخوردار بود. پیشنهاد می شود این ابزار توسط استادان و دانشجویان جهت ارزشیابی راهبردهای آمادگی دانشجویان برای امتحان به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بلوچی، حمید، لسانی، مهدی، و مطهری نژاد، حسین. (1396). ساخت, اعتباریابی, و روایی یابی ابزار سنجش راهبردهای آماده شدن دانشجویان برای امتحان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 14(1)، 31-41. SID. https://sid.ir/paper/116831/fa

    Vancouver: کپی

    بلوچی حمید، لسانی مهدی، مطهری نژاد حسین. ساخت, اعتباریابی, و روایی یابی ابزار سنجش راهبردهای آماده شدن دانشجویان برای امتحان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1396؛14(1):31-41. Available from: https://sid.ir/paper/116831/fa

    IEEE: کپی

    حمید بلوچی، مهدی لسانی، و حسین مطهری نژاد، “ساخت, اعتباریابی, و روایی یابی ابزار سنجش راهبردهای آماده شدن دانشجویان برای امتحان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 14، no. 1، pp. 31–41، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116831/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button