مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,812
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,425
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین ویژگی های عناصر چهارگانه برنامه درسی مقطع کارشناسی با تاکید بر پرورش مهارت های کارآفرینی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 18

چکیده

 یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزش عالی و دانشگاه ها برنامه های درسی است که نقش تعیین کننده و انکارناپذیری در تحقق اهداف و رسالت های آموزش عالی از نظر کمی و کیفی دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین ویژگی های عناصر چهارگانه هدف, سازماندهی  محتوا, استراتژی های تدریس و شیوه ارزشیابی برنامه درسی مقطع کارشناسی با تاکید بر پرورش مهارت های کارآفرینی است. این پژوهش به لحاظ ماهیت توصیفی – توسعه ای است که به شیوه کتابخانه ای و زمینه ای انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه های دولتی تهران و متخصصان کارآفرینی بوده که 194 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه در نظر گرفته شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر صاحب نظران حاصل و پایایی آن بر اساس آلفای کرانباخ محاسبه شد که برابر 5/92 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t مستقل صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که عناصر مختلف برنامه درسی باید در جهت ایجاد شایستگی های لازم در ابعاد دانش, نگرش و مهارت های مورد نیاز یک حیطه تخصصی در دانشجو, پرورش مهارت های عالی ذهنی, آشنایی با دانش کارآفرینی و ایجاد روحیه کارآفرینی, که جملگی به منظور تربیت دانش آموختگان کارآفرین ضروری است, به کار گرفته شوند.افزون بر این, یافته ها بیانگر آن است که سازماندهی برنامه های درسی به صورت میان رشته ای, مساله  محوری, ایجاد فرصت تجربه در محیطهای یادگیری واقعی و ارزشیابی اصیل از مهم ترین عوامل موثر بر پرورش مهارتهای کارآفرینی در دانشجویان به شمار می رود. بر این اساس, می توان نتیجه گرفت درصورتی که در برنامه های درسی مقطع کارشناسی, پرورش مهارت های کارآفرینی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد, زمیته تحقق رسالت نظام آموزش عالی به ویژه دانشگاه ها در تربیت نیروی انسانی متخصص, کارآمد و کارآفرین فراهم خواهد شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروززاده، رضا، و کوثری، مریم. (1388). تبیین ویژگی های عناصر چهارگانه برنامه درسی مقطع کارشناسی با تاکید بر پرورش مهارت های کارآفرینی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 15(4 (54))، 1-18. SID. https://sid.ir/paper/68055/fa

    Vancouver: کپی

    نوروززاده رضا، کوثری مریم. تبیین ویژگی های عناصر چهارگانه برنامه درسی مقطع کارشناسی با تاکید بر پرورش مهارت های کارآفرینی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1388؛15(4 (54)):1-18. Available from: https://sid.ir/paper/68055/fa

    IEEE: کپی

    رضا نوروززاده، و مریم کوثری، “تبیین ویژگی های عناصر چهارگانه برنامه درسی مقطع کارشناسی با تاکید بر پرورش مهارت های کارآفرینی،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 15، no. 4 (54)، pp. 1–18، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68055/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا