مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,351
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگرش اقشار مختلف درباره حضور تماشاچیان زن در میدان ها و رقابت های ورزشی مردان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 50

چکیده

 حضور تماشاگران زن در ورزشگاه و سالن های ورزشی در بسیاری از کشورها, عادی تلقی می شود و از این نظر تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. در جمهوری اسلامی ایران, ارزش های فرهنگی و اجتماعی ایجاب می کند که برای حضور زنان به عنوان تماشاچی مسابقات مردان, تعریف ویژه ای صورت گیرد تا این ارزش ها خدشه دار نشود و زنان هم بتوانند به حقوق خود دست یابند. در تحقیق حاضر, نگرش اقشار مختلف جامعه درباره حضور زنان تماشاچی در میدان های ورزشی مردان بررسی و مقایسه شده است. جامعه آماری تحقیق, زنان و مردان بالاتر از 15 سال کشور از اقشار مختلف بودند. از این عده, 2497 نفر حجم نمونه آماری را در دو گروه سنی 30-15 سال و 30 سال به بالا تشکیل می دهند. برای انتخاب نمونه, ابتدا حجم نمونه در هر استان متناسب با سهم جمعیتی آن استان تعیین شد. سپس در هر استان نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه استفاده شد. تحلیل یافته ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی (توزیع  (X2در سطح a=0.05 صورت گرفت. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که بیشتر پاسخگویان, به ورزش و تماشای مسابقات ورزشی علاقه دارند. این علاقه در زنان گروه سنی کمتر از 30 سال, افراد عادی و افرادی با تحصیلات دیپلم و کمتر بیشتر است. یکی از مهم ترین دلایل عدم حضور اقشار مختلف به ویژه نخبگان و روحانیان در ورزشگاه ها به عنوان تماشاچی, علاوه بر پخش مسابقات از تلویزیون و دوری ورزشگاه ها از منزل, عدم رعایت مسایل اخلاقی از سوی برخی تماشاچیان و ورزشکاران مرد است. در عین حال بیشتر پاسخگویان اعتقاد دارند حضور زنان تماشاچی مردان را ملزم به رعایت اصول اخلاقی می کند.بیشتر پاسخگویان انتظار دارند رسانه ها در ایجاد زمینه مناسب و فرهنگ سازی برای رسیدن زنان به حقوق خود نقش موثری ایفا کنند. درصد زیادی از پاسخگویان, تعیین مکان مناسب ویژه برای خانواده ها و زنان را مناسب می دانند. حتی تماشای نوبتی مسابقات نظر بسیاری از پاسخگویان را به خود جلب کرده است. با این همه, نگرانی از عدم رعایت اصول اخلاقی و رفتاری از سوی مردان, در پاسخگویان به ویژه نخبگان و روحانیان وجود دارد و به همین لحاظ, زمان حاضر را برای حضور زنان تماشاچی مناسب نمی دانند و معتقدند تا هنگامی که این فرهنگ در افراد و در ورزشگاه ها ایجاد نشود, حضور تماشاچیان زن خود سبب بروز مشکلات بیشتری خواهد شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قراخانلو، رضا، و نیسیان، فریده. (1386). بررسی نگرش اقشار مختلف درباره حضور تماشاچیان زن در میدان ها و رقابت های ورزشی مردان. پژوهش در علوم ورزشی، 5(17)، 33-50. SID. https://sid.ir/paper/68164/fa

    Vancouver: کپی

    قراخانلو رضا، نیسیان فریده. بررسی نگرش اقشار مختلف درباره حضور تماشاچیان زن در میدان ها و رقابت های ورزشی مردان. پژوهش در علوم ورزشی[Internet]. 1386؛5(17):33-50. Available from: https://sid.ir/paper/68164/fa

    IEEE: کپی

    رضا قراخانلو، و فریده نیسیان، “بررسی نگرش اقشار مختلف درباره حضور تماشاچیان زن در میدان ها و رقابت های ورزشی مردان،” پژوهش در علوم ورزشی، vol. 5، no. 17، pp. 33–50، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68164/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button