مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,121
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش راهنمایان آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1386-1385

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 126

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 هدف این پژوهش نظرسنجی از مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1385-1386 درباره نقش غالب راهنمایان آموزشی و تعیین میزان صلاحیت علمی آنان است.با توجه به اینکه اصولا تعلیم و تربیت امر هدایت و راهنمایی رشد انسانها و تدریس امر هدایت و راهنمایی جریان یادگیری است، بنابراین راهنمایی آموزشی یکی از مهمترین و اساسی ترین فعالیتهای آموزشی است و نکته اساسی در تعلیم و تربیت است.با در نظر گرفتن اینکه راهنمایی در امر آموزش بسیار حساس و حیاتی است، شیوه راهنمایی و نقش راهنمایان آموزشی نیز بسیار کارساز و اثربخش است با وجود اینکه مهمترین نقش راهنمایان آموزشی نقش حرفه ای و تخصصی آموزشی است، اما در وضع کنونی، بیشترین فعالیت و نقش غالب راهنمایان آموزشی متاسفانه به صورت نقش اداری- سازمانی در آمده و این مساله میراث شیوه سنتی در امر راهنمایی آموزشی است که در آن، نقش غالب راهنمایان آموزشی، نقش بازرسی و تفتیش است. نقشی که گاهی افراط در آن نگرشی در معلمان به وجود می آورد که از آن به نگرش سگ نگهبان تعبیر شده است، به گونه ای که نقش راهنمایان آموزشی نقش مداخله گرایانه و ایجـاد مزاحمت و فضولباشـی در کار معلمان تلقی می شود. در نتیجه این نگرش منفی و دید بدبینانه موجب می شود که راهنمایان آموزشی از کارآیی و اثربخشی لازم برخوردار نباشند. از این رو، ضروری است تا این مساله آسیب شناسی شود و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در پی علل ایجاد و عوامل رفع نواقص آن برآیند تا جایگاه اصلی نقش راهنمایان آموزشی بازسازی شود.با توجه به اینکه یکی از راههای درمان، انتخاب افراد دارای صلاحیت و شایسته برای تصدی امر راهنمایی آموزشی است، باید شرایط احراز، ملاک و معیار استاندارد و مشخص با دید روانشناختی برای پست و نقش راهنمایان آموزشی تعیین شود و افراد با تجربه، علاقه مند، دلسوز و با صلاحیت به امر راهنمایی آموزشی گمارده شوند تا مصداق «کار را به کاردان سپردن» فراهم شود.نوع این تحقیق میدانی-پیمایشی و روش آن توصیفی-آماری است.این تحقیق دارای پنج سوال پژوهشی است که پس از مطالعه و تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که نقش انسانی-اجتماعی و نقش آموزشی-حرفه ای راهنمایان آموزشی نقش غالب نیست، در حالی که برخلاف انتظار نقش اداری-سازمانی راهنمایان آموزشی نقش غالب محسوب می شود. از نظر صلاحیت علمی نیز راهنمایان آموزشی از شایستگی لازم برخوردار نیستند و بین اظهار نظرهای گروههای مطالعه شده تفاوت معناداری وجود ندارد. حجم جامعه آماری این پژوهش 1568 نفر و حجم نمونه آن500 نفر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهارستان، جلیل. (1387). بررسی نقش راهنمایان آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1386-1385. مدرس علوم انسانی، 12(4 (پیاپی 59) (پژوهشهای مدیریت در ایران))، 97-126. SID. https://sid.ir/paper/6825/fa

    Vancouver: کپی

    بهارستان جلیل. بررسی نقش راهنمایان آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1386-1385. مدرس علوم انسانی[Internet]. 1387؛12(4 (پیاپی 59) (پژوهشهای مدیریت در ایران)):97-126. Available from: https://sid.ir/paper/6825/fa

    IEEE: کپی

    جلیل بهارستان، “بررسی نقش راهنمایان آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 1386-1385،” مدرس علوم انسانی، vol. 12، no. 4 (پیاپی 59) (پژوهشهای مدیریت در ایران)، pp. 97–126، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/6825/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا