مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,469
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

500
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش برنامه طراحی شده در ارتقای سطح عزت نفس دانش آموزان دختر مدارس تهران

صفحات

 صفحه شروع 74 | صفحه پایان 81

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اهمیت عزت نفس در تامین سلامت روانی دانش آموزان و این موضوع که عزت نفس در تعامل با دیگران حاصل می شود و سبب داشتن تصور مثبت از خود و پیدایش حسی ارزشمند و عامل موفقیت دانش آموزان می گردد, مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی ارتقا عزت نفس (ESE) از سری برنامه های آموزشی Live Wire Media در نمونه ای از دانش آموزان دختر کلاس اول ابتدایی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1385 انجام شد, نمونه گیری به شیوه تصادفی و مداخله به صورت آموزش برنامه طراحی شده ESE انجام شد. نمونه ها شامل دختران کلاس اول بودند که از یکی از دبستانهای غرب تهران انتخاب شدند. 29 دانش آموز در گروه آزمون و 31 دانش آموز, در گروه شاهد قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه پوپ با همه نمونه ها در ابتدای پژوهش و پس از 9 هفته مصاحبه گردید؛ سپس برنامه آموزشی به مدت 18 جلسه در طی 9 هفته شامل آموزش نظری و کارگاه آموزشی به صورت نمایش رفتارهای صحیح مانند قدردانی از خود, کنترل خشم, مسوولیت پذیری برای گروه آزمون اجرا گردید. مصاحبه مجدد با هر دو گروه پس از نیم سال صورت گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای  Chi-Square,t و رگرسیون لجستیک دوتایی, در سطح معنی داری P£0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس تحلیل آماری پیش آزمون و پس آزمون, آموزش به طور معنی داری نمرات عزت نفس را در میان گروه آزمون بهبود بخشیده بود (P<0.05). تفاوت بین میانگین رشد نمره عزت نفس در گروه شاهد در طی نیم سال, -1.1±3.6 و در گروه آزمون در طی اجرای برنامه آموزشی 4.3±3.7 و معنی دار بود (P<0.000) و دانش آموزان گروه آزمون نسبت به دانش آموزان گروه شاهد از رشد مثبت و موفقیت آمیزی برخوردار بودند. نتیجه گیری: نتایج بیانگر نقش و اثر مثبت این برنامه آموزشی طراحی شده بر ارتقای عزت نفس دانش آموزان سال اول دبستان بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین شکروی، فرخنده، معماریان، ربابه، حاجی زاده، ابراهیم، و مشکی، مهدی. (1386). نقش برنامه طراحی شده در ارتقای سطح عزت نفس دانش آموزان دختر مدارس تهران. افق دانش، 13(4)، 74-81. SID. https://sid.ir/paper/68761/fa

    Vancouver: کپی

    امین شکروی فرخنده، معماریان ربابه، حاجی زاده ابراهیم، مشکی مهدی. نقش برنامه طراحی شده در ارتقای سطح عزت نفس دانش آموزان دختر مدارس تهران. افق دانش[Internet]. 1386؛13(4):74-81. Available from: https://sid.ir/paper/68761/fa

    IEEE: کپی

    فرخنده امین شکروی، ربابه معماریان، ابراهیم حاجی زاده، و مهدی مشکی، “نقش برنامه طراحی شده در ارتقای سطح عزت نفس دانش آموزان دختر مدارس تهران،” افق دانش، vol. 13، no. 4، pp. 74–81، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68761/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button